Avslutat projekt

Benämning

Mått och mätmetodik för uppföljning av gång- och cykeltrafik

Utförare

Statens väg- och transportforskningsinstitut

Beskrivning

BAKGRUND/PROBLEMBESKRIVNING
För att följa upp och utvärdera effekter av olika åtgärder som syftar till att styra transportsystemet i riktning mot ökad hållbarhet, är det nödvändigt med en metodik för att mäta effekterna. Ett effektmål som ofta preciseras i arbetet mot ett hållbart transportsystem är ökad gång- och cykeltrafik. Rekommendationer för hur mätning av cykeltrafikflöden ska utföras på en bestämd plats finns beskrivet i exempelvis VV publikation 2008:48. Däremot finns ingen standardiserad metodik för att mäta och skatta cykeltrafikarbetet i svenska städer, regioner eller för hela landet. Detsamma gäller för gångtrafikarbetet. Det medför problem med att utvärdera effekten av olika åtgärder och med att jämföra data från olika städer, på ett trovärdigt sätt. När det gäller gångtrafiken behövs dessutom en utveckling av mätmetoderna samt en ökad kunskap om fotgängarflödets variationer i tid och rum. Automatiska metoder för mätning av gångtrafikflöden som exempelvis bildanalys och passagedetektorer har inte utretts och testats i samma omfattning som automatiska metoder för cykeltrafikmätning.

SYFTE
Detta projektförslag syftar till att analysera använda metoder och tillgängligt dataunderlag och föreslå en harmoniserad metodik för mätning/uppskattning av gång- och cykeltrafikarbetet i svenska tätorter. Den föreslagna metodiken ska främst kunna användas vid utvärderingar på en övergripande nivå, exempelvis för att kunna säga om åtgärder för att främja ett miljövänligt och långsiktigt hållbart resande (kollektivtrafik, gång- och cykel) fått önskad effekt. Målet med projektet är också att få ökad kunskap om fotgängarflödets variation för att kunna ta fram uppräkningsfaktorer för gångtrafiken som behövs för att kunna uppskatta ett ”fotgängar-ÅDT”.

METOD
Genom kontakter med relevanta aktörer görs en kartläggning och analys av befintliga metoder för mätning av gång- och cykeltrafikflöden och uppskattning av gång- och cykeltrafikarbetet i och utanför Sverige. Utifrån de inledande analyserna kommer en harmoniserad och systematisk mätmetodik att föreslås. Ett tänkbart scenario för en sådan metodik, är att information ifrån rikstäckande resvaneundersökningar (som Riks RVU, RES och TSU 92- ) kompletteras med långtids- och korttidsmätningar av gång- och cykeltrafiken på ett antal strategiskt valda punkter i exempelvis en tätort.

Delmoment:
1) Kartläggning av dagens tillvägagångssätt vid uppskattning av gång- och cykeltrafikarbetet i Sverige, med utblickar i andra länder framförallt i Europa.
2) Översikt, kvalitetsbedömning och analys av i Sverige befintligt dataunderlag i form av resvaneundersökningar och mätningar av gång- och cykeltrafikflöden.
3) Mätningar av fotgängarflöden på ett urval platser i orter av olika storlek och karaktär för att få ökad kunskap om fotgängarflödets variation i tid och rum.
4) Framtagande av en skattningsmetod för gång- och cykeltrafikarbete baserad på en kombination av olika datakällor.
5) Test av mätmetoden i några utvalda svenska tätorter och därefter förbättringar av metoden.
6) Implementering

FÖRVÄNTAT RESULTAT
Förväntat resultat är en standardiserad metod för skattning av gång- och cykeltrafik att använda vid uppföljning av gång- och cykeltrafiken generellt eller för utvärdering av effekter av olika åtgärder.


Genomförandeperiod

den 1 mars 2009 till den 31 maj 2012


Portfölj

Mer nytta för pengarna

Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921