Forskning och Innovation
Till Trafikverket.se
FoI
Ansökan
Projekt
Resultat
Avslutat projekt
Benämning
Bättre landskapsanalys för transportsektorn: utgångspunkt för MKB och gestaltningsprogram
Utförare
SLU (Ultuna)
Beskrivning
I Vägverkets strategiska plan fastslås att landskapsanalys och gestaltningsprogram från och med 2010 ska göras för alla vägprojekt i det statliga vägnätet. Metoderna för landskapsanalys har successivt utvecklats, men vad som analyseras och hur ingående det görs tenderar att i hög grad variera beroende på utförarens kompetens och intresse. Det övergripande syftet med detta projekt är att generellt förbättra och säkerställa kvaliteten hos landskapsanalyser i väg- och järnvägsplaneringen. Projektet ska leda till att landskapsanalyser kan handlas upp och utföras på ett sätt som motsvarar kraven enligt den europeiska landskapskonventionen (ELC) och som stödjer MKB-processen och upprättandet av gestaltningsprogram. Resultatet redovisas dels i en mall till upphandlingsunderlag för landskapsanalys dels i vägledning till lämpliga, beprövade metoder för landskapsanalys framförallt med inriktning på förstudieskedet. Vägledningen ska också innehålla fördjupningar och kompletteringar, i frågor som bedömts mindre väl utvecklade: ljud, identitet, och metoder för brukarmedverkan. Vägledningen presenteras i en slutrapport som bl.a. ska fungera som ett komplement till framtida MKB-handbok.
Förväntat resultat
a) En mall för upphandling av landskapsanalys som stödjer MKB-processen samt utformningen av gestaltningsprogram. Mallen kan komma att påverka framtida MKB-handböcker. (Resultat av nyckelintervjuer samt en skiss till mallen redovisas i etapp 2.)
b) Ett kunskapsunderlag om landskapsanalys för väg- och järnvägsprojekt anpassat till kraven i den europeiska landskapskonventionen, med teoretisk/historisk bakgrund och förklaringar av begrepp. (I etapp 1 redovisas i en preliminär rapport om ”teori och begrepp”.)
c) En vägledning för landskapsanalys för väg- och järnvägsplanering i form av ett ramverk med hänvisning till lämpliga, beprövade metoder samt de kompletteringar som projektet bidragit med. Inriktningen är framförallt på förstudien. Anvisningar till fördjupningar och kompletteringar för känsliga områden ingår.
b) och c) redovisas i en rapport - en Vägledning – som ska fungera som bilaga till framtida MKB-handbok. (Underhandsrapport om metoder som testats samt ett preliminärt förlag till ramverk levereras i etapp 2.)
Härutöver förväntas viss vetenskaplig produktion i form av artiklar, men där de direkta resultaten i projektet utgör ett empiriskt underlag snarare än färdig produkt.
Jämställdhetsfrågor behandlas ej explicit i projektet men kommer att beaktas vid urval av forkningspersoner och testmiljöer.
Genomförandeperiod
den 1 april 2010 till den 31 december 2012
Publicerade resultat
Landskapsanalys och upphandling - En intervjustudie med aktörer i väg- och järnvägsplaneringen
Om landskap och landskapsanalys för väg och järnväg - ett kunskapsunderlag med fokus på begrepp och exempel
Landskapsanalys för transportinfrastruktur
Portfölj
Robust och tillförlitlig infrastruktur
Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921