Flexibla ledtider för intermodala transportlösningar

Projekt:

Flexibla ledtider för intermodala transportlösningar (FlexInt)

Sammanfattning:
Intresset för intermodala transportlösningar har ökat de senaste åren som en följd av en ökad miljömedvetenhet. En övergång från renodlade vägtransporter till intermodala transportlösningar med väg- och järnvägstransport förmodas leda till en minskad miljöbelastning i transportsystemet. Tidsmässigt anses dock intermodala transporter på väg och järnväg ha ett handikapp jämfört med renodlade vägtransporter. En transport som sker på väg och järnväg anses ofta vara mindre flexibel tidsmässigt än en renodlad vägtransport.

En fråga som bör ställas är huruvida strävan mot ett tidseffektivt logistiksystem, med avseende på ledtidskrav, påverkar företags möjligheter att välja intermodala transportupplägg med väg- och järnvägstransport. Möjligheten att övergå till intermodala transportlösningar kan hindras av ledtidsmässiga krav. Studiens syfte har varit att analysera om och hur förändrade/mer flexibla ledtider kan skapa förutsättningar för att öka användandet av intermodala transportlösningar på väg och järnväg samt hur överföringspotentialen till intermodala transportlösningar påverkas av ledtidskrav. I studien har ledtidsmässiga anpassningar både i det intermodala transportsystemet och i det transportköpande företagets logistiksystem utretts. Fokus har varit på att synkronisera transportköparens ledtidskrav med de ledtidsmässiga förutsättningar som råder i de intermodala transportsystemen.

I studien har framgått att tidsmässiga faktorer har en stor inverkan på transportköparens val av transportlösning. Vidare har framgått att tidsmässiga krav kan utgöra hinder för att välja en intermodal transportlösning på väg och järnväg. I tidsmässiga krav innefattas främst ledtiden, punktligheten i ledtid samt möjliga avgångs- och ankomsttider. Om en större mängd gods ska kunna transporteras intermodalt bör därmed anpassningar ske för synkronisering mellan transportköparens logistiksystem och det intermodala transportsystemet.

I studien har 3 olika ansatser analyserats:

•Ledtiderna i det intermodala transportsystemet anpassas efter det transportköpande företagets ledtidskrav.
•Det transportköpande företaget anpassar helt sin ledtid efter de förutsättningar som råder i det intermodala transportsystemet.
•Det transportköpande företaget anpassar sin ledtid efter de förutsättningar som råder i det intermodala transportsystemet men med alternativa transportlösningar för en viss del av godset.

Det har i studien konstaterats att de ledtidsmässiga förutsättningar som råder i ett intermodalt transportsystem är svåra att påverka för enskilda transportköpare. Faktorer såsom järnvägens beroende av stora transporterade volymer, tidtabellsplanering som sker långt i förväg, flaskhalsar på terminaler, förseningar och överbelastning på populära sträckor och tider gör det svårt eller omöjligt att anpassa det ledtidsmässiga erbjudandet helt efter enskilda transportköpares ledtidsmässiga behov. En anpassning hos det transportköpande företaget blir därmed en förutsättning för att en tidsmässig synkronisering mellan transportköparens logistiksystem och det intermodala transportsystemet ska kunna ske.

Denna anpassning hos det transportköpande företaget styrs till stor del av det ledtidsmässiga erbjudandet till kund. Det har konstaterats i studien att både de transportköpande företag som ingått i studien och det transportköpande företagets kunder har intresse av ledtidsmässiga erbjudanden som i högre grad är anpassade efter kundernas verkliga behov. Kundernas verksamhet påverkas i många fall inte i så hög utsträckning av den ledtidsmässiga förändring som en intermodal transportlösning skulle innebära. Det bör därmed vara möjligt att till stor del anpassa ledtiderna till de tidsmässiga förutsättningar som råder i det intermodala transportsystemet. Däremot anses att det är viktigt att det finns alternativa transportlösningar för transporter som det är extra bråttom med. Ansatsen att det transportköpande företaget anpassar sin ledtid efter de förutsättningar som råder i det intermodala transportsystemet men med alternativa transportlösningar för en viss del av godset bör därmed vara lämplig.

Studien har visat att det finns behov av fortsatta studier angående vilka påverkansfaktorer som styr kunders ledtidskrav. Vidare är det intressant att i större utsträckning utreda segmenterade ledtidserbjudanden för olika branscher och transportupplägg. Av intresse är också att utreda incitament för att anpassa ledtider och i större utsträckning möjliggöra för intermodala transportlösningar. Ett starkt incitament är miljömässiga fördelar. Transportköpare som har ingått i studien har efterfrågat tydligare miljömässiga incitament för att transportera en större mängd gods på järnväg. Om företag i större utsträckning kan marknadsföra miljömässiga fördelar med en intermodal transportlösning bör även ledtidsmässiga anpassningar möjliggöras i större utsträckning. Det bör därmed vara intressant att närmare kartlägga och analysera hur tids- kostnads och miljömässiga aspekter värderas då transportköpare väljer transportlösning samt att undersöka vilka incitament som krävs för att transportköpare i större utsträckning ska prioritera miljömässiga aspekter.


Länk till publikation i fulltext (pdf-fil, 602,1 kB. Öppnas i nytt fönster)

Författare: Anna Ölund
Utgivare: TransportForsK AB
Utgivningsdatum: 2011
Diarienummer: TRV 2010/92148
Språk: Svenska
Kontaktperson: Jan Bergstrand, PLjv


Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921