Avslutat projekt

Benämning

Flexibla ledtider för intermodala transportlösningar (FlexInt)

Utförare

TFK(TransportForsk)

Beskrivning

Intresset för miljöfrågor har ökat de senaste åren och som en följd av detta har även kraven på företag att utveckla miljövänligt hållbara lösningar blivit större. Denna utveckling har bidragit till att intresset för intermodala transporlösningar har växt. En övergång från renodlade vägtransporter till intermodala transportupplägg med väg- och järnvägstransport förmodas leda till en minskad miljöbelastning i transportsystemet och därmed till ett mer hållbart logistiksystem ur miljösynpunkt. Att byta transportmedel och införa en intermodal transportlösning kan dock innebära att företagens logistiksystem behöver förändras. Avancerade logistiksystem som har byggts upp för effektiv hantering av en produkt med en specifik och vanligen vägbaserad transportlösning får troligen en annorlunda struktur vid övergång till en intermodal transportlösning. En del i denna strukturförändring kan innebära att olika tidsfaktorer förändras. En intermodal transport innehåller en överföring av gods mellan olika transportmedel vilket bland annat ställer höga krav på synkronisering av tidsscheman för att uppnå efterfrågade ledtidskrav. Tidsfaktorn vad det gäller intermodala transporter är därmed en viktig parameter att beakta.

Tidsmässigt anses intermodala transporter på väg och järnväg ha ett handikapp jämfört med renodlade vägtransporter. Detta främst på grund av järnvägssystemets förmodade mindre flexibilitet och lägre genomsnittshastighet jämfört med direkta vägtransporter. Järnvägstransporter hindras ofta tidsmässigt av stelhet i tidtabeller, koordinering mellan tågrörelser och förseningar. En fråga som då bör ställas är huruvida strävan mot ett tidseffektivt logistiksystem påverkar företags möjligheter att välja intermodala transportupplägg med väg- och järnvägstransport. Trenden med korta ledtider och höga krav på leveransservice kan utgöra hinder för intermodala upplägg. Av intresse att utreda är därmed hur väl de ledtider som råder i de intermodala systemen stämmer överens med eller kan anpassas efter transportköparens ledtidskrav samt var möjligheter till tidsmässiga effektiviseringar i intermodala transportupplägg finns.

Vidare är det av intresse att utreda vilka ledtidsmässiga anpassningar som kan göras från transportköparens håll för att möjliggöra användning av ett intermodalt transportupplägg. Ur logistisk synvinkel har tid och kostnader varit i fokus för uppmärksamheten sedan lång tid tillbaka. Logistisk effektivitet har förknippats med hög leveransservice och korta ledtider. Högre krav på hållbara transporter ur miljösynpunkt kan dock i framtiden komma att förändra företagens inställning till ledtider. Ett mer hållbart transportsystem ur miljösynpunkt kan uppnås genom förändringar i ledtiden. Aronsson & Huge Brodin (2006) tillämpar detta tankesätt då de hävdar att en mer flexibel ledtid till kund kan bidra till ett miljövänligare transportsystem i form av ökad fyllnadsgrad i transporterna och större möjligheter att välja alternativa transportslag.

Studiens syfte är att analysera om och hur förändrade/mer flexibla ledtider kan skapa förutsättningar för att öka användandet av intermodala transportlösningar bestående av väg- och järnvägstransporter samt hur överföringspotentialen till intermodala transportlösningar påverkas av ledtidskrav. Studien förväntas kartlägga vilka begränsningar och möjligheter som finns ledtidsmässigt för företag som vill använda sig av intermodala transportlösningar. Vidare avser studien belysa om och hur ledtider kan anpassas för att bättre synkronisera det transportköpande företagets logistiksystem med intermodala transportupplägg. Studiens resultat förväntas vara tillämpbara för köpare, eller potentiella köpare, av intermodala transportlösningar samt intermodala operatörer. Eftersom andelen företag som väljer att köra intermodalt ökar och eftersom kraven på korta ledtider är höga hos många företag bör området vara aktuellt.


Genomförandeperiod

den 1 mars 2010 till den 1 december 2011


Portfölj

Verksamhetsområde Samhälle

Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921