ELÄTTRA- Utilization of high-strength steel for weight reduction of large electric ships

Projekt:

Branschprogrammet hållbar sjöfart

Sammanfattning:
Detta dokument är slutrapporten för innovationsprojektet ELÄTTRA, som är en del av Trafikverkets branschprogram “Hållbar Sjöfart”. Programmet drivs av Lighthouse och projektet har genomförts av RISE Research Institutes of Sweden och Chalmers tekniska högskola i samarbete med industripartners MacGregor AB och SSAB. Från dessa organisationer har fler medarbetare än de som anges som författare till rapporten bidragit till arbetet. Andreas Bach från RISE Research Institutes of Sweden var projektledare för projektet.
ELÄTTRA-projektet är ett uppföljningsprojekt av Lighthouseprojektet Lätta elfartyg/ Electric Light, där en eldriven RoPax-färja konceptualiserades och designades. Electric Light-projektet konstaterade att det är avgörande att bygga elektriska fartyg med lätta och brandsäkra material, vilket innebär att extra höghållfasta stål är mer lämpade än aluminium och kompositmaterial för denna typ av fartygsstruktur. För närvarande
rekommenderas extra höghållfasta stål endast för att bygga högt specialiserade applikationer ombord på fartyg enligt klassreglerna. ELÄTTRA-projektet undersökte potentialen för att omdesigna fartygsstrukturer och delstrukturer med hjälp av extra
höghållfasta stål. Huvudmålet är att utveckla ett praktiskt ingenjörsmässigt tillvägagångssätt för strukturell design/optimering av däckstrukturer och effekterna på viktminskning. Däckstrukturer för Ro-Ro-fartyg har valts som representativa strukturella komponenter för att demonstrera den föreslagna metoden.


Länk till publikation i fulltext (pdf-fil, 4 920,0 kB. Öppnas i nytt fönster)

Författare: Ramin Moshfegh, Andreas Bach, Zhiyuan Li, David Gotvall
Utgivare: Lighthouse
Utgivningsdatum: 2025-03-15
Diarienummer: TRV 2019/27023
Antal sidor: 61
Språk: Engelska
Kontaktperson: Charlott Andersson, PLa1us


Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921