Forskning och Innovation
Till Trafikverket.se
FoI
Ansökan
Projekt
Resultat
Propeller-Hull Interaction Effects in Waves – Part 2
Projekt:
Branschprogrammet hållbar sjöfart
Sammanfattning:
Detta projekt fokuserar på att förbättra designen av bränsleeffektiva fartyg genom att noggrant förutsäga effektbehov, med hänsyn till interaktioner mellan olika
artygskomponenter som skrov, propeller, bihang och maskineri. Dessa interaktioner är avgörande för balanserad effektöverföring, vilket direkt påverkar bränsleförbrukning, driftskostnader och miljöpåverkan. Traditionella metoder för prediktering av
framdrivningseffekt vanligtvis stilla vattenförhållanden och bortser från vågors betydande effekter på fartygsprestanda, inklusive förändringar i fartygsrörelser, motstånd, svall, hastighet och propeller-/motorbelastning.
Projektet syftar till att åtgärda dessa begränsningar genom att undersöka propeller-skrovinteraktionseffekter under både lugna vattenförhållanden och regelbundna motsjövågor, med hjälp av numeriska simuleringar i modellskala. Studien är uppdelad i tre faser: undersökning av det nakna skrovet, endast propellern (Propeller Open Water eller POW), och det självgående skrovet. För det nakna skrovet används både Fullständigt icke-linjär
potentialflödesmetod (FNPF) och Computational Fluid Dynamics (CFD)-metoder, särskilt Reynolds-Averaged Navier-Stokes (RANS)-metoden. Analysen av POW och det självgående skrovet förlitar sig enbart på RANS-metoden. En verifierings- och valideringsprocedur (V&V) säkerställer noggrannheten och tillförlitligheten i dessa
beräkningsmodeller.
Resultaten från dessa numeriska metoder överensstämmer nära med experimentella data och ger värdefulla insikter i fartygens hydrodynamiska prestanda, särskilt i förståelsen av de strömningsfysikaliska aspekterna involverade i propeller-skrov-interaktioner. Projektets resultat är väsentliga för att optimera fartygs- och propellerdesign under mer realistiska
miljöförhållanden än tidigare beaktade, vilket i slutändan bidrar till utvecklingen av mer energieffektiva och miljövänliga sjöfartsfartyg.
Länk till publikation i fulltext
(
pdf-fil, 1 529,4 kB
. Öppnas i nytt fönster)
Författare:
Mohsen Irannezhad, Rickard Bensow, Arash Eslamdoost
Utgivare:
Lighthouse
Utgivningsdatum:
2024-09-15
Diarienummer:
TRV 2019/27023
Antal sidor:
14
Språk:
Engelska
Kontaktperson:
Charlott Andersson, PLa1us
Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921