Forskning och Innovation
Till Trafikverket.se
FoI
Ansökan
Projekt
Resultat
Målkonflikter inom sjöfartsområdet
Projekt:
Branschprogrammet hållbar sjöfart
Sammanfattning:
Sjöfart står för en rad olika utsläpp vilka kan påverka klimat, människors hälsa och miljö. För att minska sjöfartens utsläpp och påverkan har olika styrmedel skapats på global (IMO), regional (exempelvis EU) eller nationell nivå. I flera fall kan dock dessa styrmedel indirekt skapa nya utsläppskällor, något som beslutsfattare inte alltid tänkt på. Detta har vi i denna rapport valt att kalla målkonflikter. Syftet med rapporten var att identifiera ett
antal målkonflikter inom sjöfart skapade av nya regelverk som inriktar sig mot att lösa ett hållbarhetsproblem med som leder till utsläpp och påverkan inom ett annat område. Ett ytterligare syfte var att analysera studier/rapporter producerade av Lighthouse (inom branschprogrammet Hållbar sjöfart) avseende om och hur målkonflikter behandlats.
Totalt valdes sex olika målkonflikter ut vilka studerades närmare. Den första målkonflikten är antifoulingfärger vilka används för att minska påväxt på skroven, vilket leder till lägre bränsleförbrukning, emissioner till luft och minskad risk för spridning av främmande arter, men samtidigt kan ge stora utsläpp av farliga ämnen till havsmiljön. Här finns dock goda möjligheter för sjöfarten att minska sina emissioner genom att använda
så kallade silikonfärger vilka visat sig vara minst lika effektiva mot påväxt som traditionella kopparfärger, men med fördelen att de generellt inte har lika stor negativ påverkan på havsmiljön.
Länk till publikation i fulltext
(
pdf-fil, 950,4 kB
. Öppnas i nytt fönster)
Författare:
Erik Fridell (IVL), Tobias Gustavsson Binder (IVL), Jesper Hassellöv (Chalmers), Ida-Maja Hassellöv (Chalmers), Erik Ytreberg (Chalmers)
Utgivare:
Lighthouse
Utgivningsdatum:
2024-05-15
Diarienummer:
TRV 2019/27023
Antal sidor:
34
Språk:
Svenska
Kontaktperson:
Charlott Andersson, PLa1us
Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921