Forskning och Innovation
Till Trafikverket.se
FoI
Ansökan
Projekt
Resultat
Förnybar flytande biogas (LBG) till sjöfart i praktiken
Projekt:
Branschprogrammet hållbar sjöfart
Sammanfattning:
För att minska miljö- och klimatpåverkan från sjöfart som använder flytande naturgas (LNG) krävs introduktion av alternativa bränslen såsom flytande biogas (LBG) (Jivén et al., 2022). Idag är det bara en liten del av den biogas som produceras i Sverige som förvätskas till LBG och en ännu mindre del som
används som bränsle för sjöfarten.
Pris och tillgång på biogas styrs av utbud och efterfrågan på en internationell marknad där sjöfart, industrin och tunga lastbilar efterfrågar biogas. För att kunna användas inom transportsektorn så behöver den producerade biogasen förädlas till uppgraderad biogas (biometan) eller förvätskas till LBG för att kunna transporteras och användas i respektive sektor i och utanför Sverige. Utvecklingen
går mot att en större andel biogas förvätskas till LBG. Marknaden har därmed gått
från en lokal marknad där biogasen producerades i stadens reningsverk och
stadsbussarna kördes på biogasen till att bli en internationell marknad där
biogasen många gånger transporteras på samma sätt som fossilgas och saluförsmed hjälp av fossilgasen ihop med certifikat.
Projektet ”Förnybar flytande biogas (LBG) till sjöfart i praktiken” genomfördes av IVL Svenska Miljöinstitutet och RISE under 2023 tillsammans med aktörer från sjöfartssektorn, hamnar och branschorganisationer för biogas. Projektet har studerat vilka förutsättningar som krävs för att tillgängliggöra LBG till sjöfart i
praktiken vid svenska hamnar.
Studien visar att de stora hindren för en etablerad användning av LBG inom sjöfartssektorn i Sverige idag är prissättning/
betalnings vilja som påverkas av internationellt marknadspris, brist på lämpliga logistiska lösningar liksom avsaknad av pusselbiten som är den affärsmodell och det samarbete som behövs för att tillgängliggöra de stora volymer biogas som sjöfarten kan komma att efterfråga.
Av de aktörer som ingår i projektet så uppskattar dessa ett behov på drygt 3 TWh på kort sikt och närmare 10 TWh på längre sikt.
Projektet har identifierat ett antal slutsatser och rekommendationer för arbetet framöver, bland annat att potential för biogas är stor och outnyttjad men att nya lösningar för distribution och logistik av LBG behövs. Det finns ett tydligt intresse från sjöfartsaktörer då de ser biogas som en strategisk lösning och dialogen mellan aktörer inom branschen är fortsatt viktig. Det behövs möjligen en förändring av skattesystemet så att fler aktörer kan använda sig av gröngasprincipen även för LBG. Dessutom behövs en fungerande ”marknadsplats”, som förenklar för säljare och köpare av LBG, samt överenskommelser/avtal som är långsiktiga och i större grad grundar sig på kostnaderna för att producera och tillhandahålla LBG.
Länk till publikation i fulltext
(
pdf-fil, 2 373,9 kB
. Öppnas i nytt fönster)
Författare:
Desirée Grahn, Anders Hjort, Karl Jivén
Utgivare:
Lighthouse
Utgivningsdatum:
2024-02-15
Diarienummer:
TRV 2019/27023
Antal sidor:
59
Språk:
Svenska
Kontaktperson:
Charlott Andersson, PLa1us
Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921