Noise from ships powered by LNG or electricity and its effects: a cross-domain investigation

Projekt:

Silent@Sea - minskat fartygsbuller och ökad komfort från nästa generations drivlinor

Sammanfattning:
Elektrifiering av fartyg erbjuder utsläppsfria resor och sprids snabbt, och allt fler fartyg drivs med flytande naturgas, LNG, eller andra alternativa bränslen. Relationen mellan dessa moderna former av fartygsframdrift och bullerföroreningar är dock inte allmänt förstådd. Silent@Sea-projektet har undersökt detta genom fyra fallstudier, där moderna fartyg har mätts i olika framdriftslägen och jämförts med systerfartyg med konventionell drift. Detta har främst gjorts i rutt, vilket har möjliggjort insamling av unika data om bullerutstrålning från stora fartyg i kommersiell drift. Projektet har undersökt utstrålat buller i luft och vatten samt ombordbuller och dess påverkan på arbetsmiljö och passagerarkomfort. Resultaten visar att moderna former av framdrift leder till lägre ljudnivåer ombord, vilket är kopplat till en bättre arbetsmiljö och ökad passagerarkomfort. Det utstrålade luftburna ljudet från elektriska hybridfartyg minskar vid batteridrift vid vissa låga frekvenser kopplade till dieselmotorn. Detsamma gäller för det strålade undervattensljudet, men skillnaderna är mindre där, faktiskt mindre än skillnaderna mellan systerskepp. Slutligen visar resultaten att en ny generation LNG-drivna fartyg är tystare än en äldre generation med liknande specifikationer.

Länk till publikation i fulltext (pdf-fil, 6 803,3 kB. Öppnas i nytt fönster)

Författare: Torbjörn Johansson, Carl Andersson, Anders Genell, Julia Winroth and Fredrik von Elern
Utgivare: IVL
Utgivningsdatum: 2024-01-09
Diarienummer: TRV 2021/10534
Antal sidor: 136
Språk: Engelska
Kontaktperson: Charlott Andersson, US


Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921