Forskning och Innovation
Till Trafikverket.se
FoI
Ansökan
Projekt
Resultat
Battery Fire Safety Ventilation for Fully Electrical Vessel
Projekt:
Branschprogrammet hållbar sjöfart
Sammanfattning:
Projektet "Battery Fire Safety Ventilation for Fully Electrical Vessel" är ett uppföljningsprojekt till det tidigare projektet "Lätta Elfartyg" vilka båda genomförts inom Trafikverkets branschprogram Hållbar sjöfart. Målet med projektet är att utveckla ventilationskoncept och åtgärdsstrategier efter brand, för helt elektriska Ro-Pax-fartyg
(roll-on/roll-off passagerarfartyg) som opererar internationellt. Projektet syftar till att utveckla designriktlinjer för ventilationskoncept, med hänsyn till hanteringen av termisk rusning. Projektet syftar också till att initiera en strategi för att ändra ventilationshastigheter baserat på olika brandsläcknings- och ventilationskoncept.
Dessutom syftar projektet till att utveckla strategier för att rena batterirum som kan innehålla brandfarliga gaser och för att ta bort skadade batterier från batterirummet som är placerat på däck 1, fartygets lägsta däck. Projektet konstaterar att reglerna för
batteriinstallationer och säkerhet ombord på fartyg fortfarande är under utveckling. Klassningssällskap som DNV, Bureau Veritas och Lloyd’s Register arbetar med föreskrifter och rekommendationer, men de är för närvarande mycket subjektiva och kvalitativa till sin natur. Detta projekt syftar till att förbättra kvantitativa definitioner, krav och procedurer för att ytterligare förbättra befintliga och framtida regler.
Projektet har utförts i nära samarbete med industripartners, tillsynsorgan och experter inom batterisäkerhet, elteknik, brandsäkerhet och fartygsdesign. Workshops, fokusdiskussioner och regelbundna möten har genomförts för att samla in synpunkter, diskutera koncept för ventilationsdesign och ta upp regulatoriska aspekter. Projektet har också beaktat olika batterikemier och deras säkerhetsaspekter. Projektets resultat
avslöjade brister i design, reglering och drift av batterirumsventilation. Det framarbetade ventilationskonceptet betonar vikten av avgaskanaler för gaser från termisk rusning, och säkerhetsbarriärer för propagering inom batterimoduler för
optimal ventilationsdesign. Sammantaget syftade projektet till att ta itu med dessa frågor och tillhandahålla ventilationslösningar för olika scenarier för att säkerställa säkerheten för ett batterirum på ett helelektrisk Ro-Pax-fartyg.
Länk till publikation i fulltext
(
pdf-fil, 2 135,7 kB
. Öppnas i nytt fönster)
Författare:
Vasudev Ramachandra, Anna Karlsson, Ola Willstrand, Mikael Hägg
Utgivare:
Lighthouse
Utgivningsdatum:
2023-09-30
Diarienummer:
TRV 2019/27023
Antal sidor:
44
Språk:
Engelska
Kontaktperson:
Charlott Andersson, PLa1us
Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921