Säkerhetsmål för plattformsrum del 2

Projekt:

Säkerhetsmål för tunnlar del 1 och del 2 inkluderande undermarkstationer

Sammanfattning:
Brandskyddslaget och Risktec Projektledning har fått i uppdrag av Transportstyrelsen och Trafikverket att vidare utreda och beskriva möjligheterna till gemensamma säkerhetsmål och metod för verifiering av en definierad lägsta acceptabel säkerhetsnivå för plattformsrum i undermarksstationer. Säkerhetsnivån ska vara applicerbar för väg, järnväg, spårväg och tunnelbana och baseras på risk- och samhällsekonomisk analys.

En modell för att kravställa godtagbar säkerhet ska redovisas. Fokus i utredningen läggs på att klargöra kvarvarande utredningspunkter från tidigare utredningsprojekt, avseende säkerhetsmål för tunnlar och säkerhetsmål för plattformsrum, för att ge ett bra underlag för kommande föreskriftsarbete.

Utredningspunkterna är bl a att verifiera valda säkerhetsmål och koppla dessa till lämplig verifieringsmetod, utarbeta underlag för basstandard, beskriva s k enkla plattformsrum, tydliggöra vilka risker som omfattas, utreda individrisk och beskriva hantering av katastrofscenarier.

Resultatet från delutredningarna är sammanställt i huvudrapporten och visar att en
basstandard utgör en god grund, och bör säkerställa säkerhetsnivån för frekventa olyckor med enstaka omkomna. För enkla plattformsrum, utan speciella risker, kan basstandard kompletterat med brand- och utrymningsanalys anses ge en acceptabel säkerhetsnivå utan vidare utredningar. För övriga plattformsrum anges ett säkerhetsmål i form av kvantitativa kriterier som både inkluderar ett individ- och samhällsriskmått. De ska verifieras med riskanalys och behov av kompletterande åtgärder ska ske med kostnads-nyttoanalys. Katastrofrisker, olyckor som kan få extremt stora konsekvenser, bör utredas och värderas specifikt. Det innebär att krav behöver ställas på vilka utredningar som ur ett riskperspektiv bör tas fram som beslutsunderlag. De ska sedan användas i en samlad bedömning i förhållande
till de fördelar och nyttor som finns.


Länk till publikation i fulltext (pdf-fil, 8 945,2 kB. Öppnas i nytt fönster)

Författare: Bo Wahlström, Oskar Jansson, Johan Lundin, Erik Hall Midholm
Utgivare: Brandskyddslaget, Risktec
Utgivningsdatum: 2023-06-20
Diarienummer: TRV 2018/91615
Antal sidor: 157
Språk: Svenska
Kontaktperson: Henric Modig, IVtt5


Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921