Hållbara försörjningskedjor med eldriven sjöfart mellan Norrland och Södertälje

Projekt:

Branschprogrammet hållbar sjöfart

Sammanfattning:
Bakgrunden till förstudien är att elektrifiering av transporter är viktigt för en omställning till mer hållbara transporter. Fordonstillverkare, såsom Scania, satsar på elektrifiering och
en viktig komponent är battericeller, där det också sker stora satsningar, såsom Northvolts fabrik i Skellefteå. För fordonstillverkningen behöver komponenter som tillverkas i Skellefteå transporteras till Södertälje och en hållbar transport mellan fabrikerna eftersträvas. Baserat på sträckan, volymer och vikt är sjötransport av primärt intresse.
Dock finns många utmaningar kopplade till elektrifierad sjöfart mellan Norrland och södra Sverige, särskilt utmanande är avstånd och is. Därför behöver olika alternativ undersökas. Projektet syftar till att ta fram kunskap om tillgängliga alternativ och
utvecklingsbehov. I denna rapport analyserar vi behov (t.ex. kapacitet och hastighet), designval och miljöpåverkan och ett fartygskoncept tas fram. En hållbar och om möjligt
batteridriven transportlösning eftersträvades, vilket skulle vara värdefullt för de deltagande företagen, men även i ett större perspektiv för utveckling av sjöfartens elektrifiering.
Rapporten beskriver ett fartygskoncept som drivs på batterier större delen av året och visar att elektrifierad sjöfart är möjlig trots den långa sträckan. För att säkerställa att fartyget har tillräcklig effekt behöver hänsyn tas till de dagar effektförbrukningen är som högst, i förstudien gäller detta de dagar om året fartyget behöver ta sig fram genom is.
Under vintern, vid gång i is, kompletteras batteriframdriften med energi från förbränningsmotorer som drivs av grön metanol, eftersom kostnaderna för endastbatteri-drift för gång vintertid i is inte kunde motiveras i detta läge. Fartygskonceptet är utarbetat för att kunna transportera ca 60 stycken 40-fotscontainrar. Med tur och returresa en gång per vecka kan man ha en relativt låg medelhastighet, vilket ger förutsättningar för elektrifiering trots den långa sträckan. Fartyget skulle ligga vid kaj ungefär tolv timmar för lastning och lossning vilket skulle ge tillräcklig tid för laddning av batterier samtidigt som laddningseffekten kan hållas på en hanterbar nivå.
Ett fortsättningsprojekt som startar under 2023 kommer belysa fartygsdesign från ett vidare perspektiv och ta hänsyn till affärsmässiga aspekter från transportoperatörer samt förfining av tekniska val, riskanalys och infrastruktur på land.


Länk till publikation i fulltext (pdf-fil, 2 537,5 kB. Öppnas i nytt fönster)

Författare: Sara Rogerson, Tobias Olsson, Staffan Sjöling, Andreas Bach
Utgivare: Lighthouse
Utgivningsdatum: 2023-02-01
Diarienummer: TRV 2019/27023
Antal sidor: 37
Språk: Svenska
Kontaktperson: Charlott Andersson, PLa1us


Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921