Implementering av tillståndsövervakning av infrastruktur

Projekt:

Verklighetslabb digital järnväg

Sammanfattning:
I detta projekt har metoder för tillståndsövervakning av infrastruktur från ordinarie tågtrafik demonstrerats och jämförts med avseende på om övervakningssystemen kan ge en mer frekvent övervakning, snabbare kvittens på effekter efter utförda åtgärder, upptäcka skador på grund av plötsliga händelser, samt ge en kontinuerlig information om felutveckling vilket underlättar planering

De mobila system som har demonstrerats är:
• Damill:s Track-Logger
• D-Rail:s D-Rail system
• Perpetuum installerad i SJ:s X2000 tåg.

Som referens har huvudsakligen följande av Trafikverkets underhållssystem tillämpats:
• Bessy (besiktningssystem), Ofelia (felhanteringssystem) och Optram (mätvagnsdata)

eMaintenace365 har byggt upp en infrastruktur och ett verktyg för hämtning, lagring,
kvalitetssäkring, analys och visualisering som möjliggör jämförelsen mot Trafikverkets system Bessy, Ofelia och Optram.

Projektet har inte gjort några egna jämförelser av mätresultat från de mobila mätsystemen gentemot Trafikverkets system, utan detta har genomförts av respektive mätleverantör genom att använda eMaintenance365 analysverktyg eller egentutvecklad analysmetod.

Projektet möjliggör en praktisk tillämpning av utvecklad lösning för tillståndsbedömning av banöverbyggnad. Denna lösning förväntas bidra till:
• en ökad kostnadseffektivitet inom drift och underhåll för både infrastruktur och rullande materiell genom mer tillståndsbaserat underhåll
• förbättrad tillförlitlighet genom bättre funktionssäkerhet, underhållsmässighet och
underhållssäkerhet
• ökad tillgänglighet och robusthet genom minskade störningar, färre akuta fel samt
effektivare felavhjälpning
• ökad kapacitet genom ökad tillgänglighet och robusthet samt förbättrad tillgänglighet
• bättre resursutnyttjande

Bedömd nytta består av:
• frigöra kapacitet i spår, dvs. fler gods- och passagerartåg kan släppas in på banan
• mäta i belastat spår dvs. kontrollera de faktiska driftsförhållandena
• snabbare kontroll av att utförd åtgärd har medfört effekt samt hur bestående åtgärden är
• snabbare höja hastigheten efter stabilitetspåverkande arbeten
• reducera kostnaderna för den idag mycket dyra manuella besiktningen och istället besiktiga mer noggrant via sensorernas indikering.
• lagerlägg all information per position för att se samband, följdfel, återkommande fel,
förarkommentarer och kostnadsuppföljning.
• besiktningsmän kan bättre utnyttjas i det förebyggande underhållet
• ge tidigare varning om felutveckling som möjliggör bättre planeringsförutsättningar för att genomföra underhåll efter besiktning
• upptäcka skador i tid och förhindra olyckor
• vara ett verktyg för att övergå från avhjälpande till förebyggande underhåll

Med sensorövervakning på passerande tåg erhålls en betydligt bättre bevakning på förändringar och vid indikationer som kan kompletteras med en manuell besiktning omedelbart för att fastställa orsak och lämplig åtgärd. Att kunna följa utvecklingen och att planera och agera i tid ger förutsättningar för en mer proaktiv underhållsstrategi som omvandlar avhjälpande underhåll till förebyggande tillståndsbaserat underhåll.

De mobila mätsystemen har visat stor potential att tillämpa mer frekvent tillståndsövervakning av järnvägsinfrastruktur från reguljär trafik. Det behövs dock fortsatt utvecklingsarbete och flera av delsystemen kommer att användas inom andra projekt. I samtliga projekt så är det viktigt att indikationer och larm genererade av de fordonsbaserade systemen kan verifieras av personal i anläggningen som komplement till en triangulering via multipla databaser.

För att få en bredare implementering i den löpande verksamheten måste dock mer långsiktiga affärsuppgörelser mellan parter upprättas och metoder för innovationsupphandling utvecklas.

Ett stort mål för järnvägen idag är att minska alla akuta fel som orsakar många tågstörningar. Projektet har visat på möjligheten att genom frekvent och effektiv bevakning med ny sensorteknik kunna erbjuda betydligt bättre beslutsunderlag för lämpliga åtgärder. Med dessa mätdata borde man klart effektivare kunna förhindra akuta fel och dessutom kunna utföra mer förebyggande underhåll med de mest kostnadseffektiva och bestående åtgärderna genom att succesivt bygga upp en
erfarenhetsbank. Resultaten bör kompletteras med all tillgänglig information per position och dessutom delges samt berikas med expertkompetens genom ett lämpligt informationssystem.


Länk till publikation i fulltext (pdf-fil, 3 273,5 kB. Öppnas i nytt fönster)

Författare: Juntti, U.; Söderholm, P., Gustafsson, C., Hamin, C., Westerberg, J., Nilsson, A., Bång, R.
Utgivare: Järnvägstekniskt centrum (JVTC)
Utgivningsdatum: 2019-03-08
Diarienummer: TRV 2017/67785
Antal sidor: 50
Språk: Svenska
Kontaktperson: Peter Söderholm, Er
Beställ från: Järnvägstekniskt centrum (JVTC)

Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921