Avslutat projekt

Benämning

Utvärdering av eye-tracking som utbildningsstöd vid simulatorförlagd lotsutbildning

Utförare

Chalmers tekniska högskola AB

Beskrivning

Sjöfartsverket tillhandahåller lotsning och biträde av lots till fartyg inom svenskt sjöterritorium. Genom lotsens kunskap om farleden och erfarenhet av att manövrera många olika typer av fartyg, bidrar lotsen till att sjö- och miljösäkerheten samt tillgängligheten kan upprätthållas då fartyg trafikerar svenskt lotspliktigt vatten. Förutom kompetens inom fartygsmanövrering, navigation och sjömanskap krävs även förmåga att interagera med varierande teknik, kultur och besättningar då varje fartyg är unikt i termer av navigations- och kommunikationsutrustning samt manöver- och informationsinstrument. I takt med ökade nivåer av automatisering ökar också kraven på att lotsarna kan tolka, förstå och hantera sådan teknologi.

I dagsläget står lotsyrket inför ett generationsskifte. Inom de närmaste tre åren beräknas var fjärde lots gå i pension. Detta ställer högra krav på Sjöfartsverkets lotsutbildning att ta tillvara erfarna lotsarnas värdefulla kunskap och föra den vidare till nästa generation. Lotsutbildningen vilar på en lång tradition av lärlingskap, där lotsens kompetens kan ses som implicit (tyst) kunskap som utvecklats genom år av erfarenhet till sjöss. Samtidigt är lotsutbildning, liksom lotsyrket, en praktik i snabb förändring, främst genom användandet av ny teknik i undervisningen.

Det föreslagna projektets syfte är att undersöka vad det innebär att vara en professionellt kompetent lots, samt hur nuvarande träningspraktiker är organiserade för att lotselever ska utveckla professionell kompetens, men även hur träningen kan utvecklas för att uppnå ökad kvalitet i lotsutbildningen. Följande forskningsfrågor ska besvaras:

(a) Vilka styrkor och svagheter uppvisar dagens simulatorförlagda lotsutbildning?
(b) Vilka metoder kan användas för att hitta tyst kunskap och visuell expertis från erfarna lotsar som är passande i lotsutbildningen?
(c) Vilka didaktiska metoder och tekniska stöd kan användas för att överföra tyst kunskap och visuell expertis från erfarna lotsar till lotselever effektivt och tillförlitligt?
(d) Vilka behov av teknisk och pedagogisk kompetensutveckling uppvisar instruktörer vid implementeringen av ny teknik i lotsutbildningen?

Frågeställningarna ska besvaras genom fyra olika delstudier:
Delstudie 1: Kartlägger styrkor, svagheter och utmaningar i dagens lotsutbildning. Särskilt fokus läggs på att utforska aspekter av lotsens tysta kunskap.
Delstudie 2: Fokuserar på hur lotsens visuella expertis utvecklas inom och genom sociala samspel under simulatorförlagda aktiviteter i lotsutbildningen, men också på olika aspekter i simulatormiljön som en realistisk och relevant träningskontext för lotsar.
Delstudie 3: Utforska skillnader i ögonrörelsemönster mellan erfarna lotsar och lotselever.
Delstudie 4: Utvärdering av hur instruktörer kan tolka och använda data från eye-tracking som underlag för träning och bedömning av lotselever.

Det föreslagna projektet förväntas bidra till ökad förståelse för hur utmaningar och möjligheter i dagens lotsutbildning kan bemötas med hjälp av nya pedagogiska och tekniska ansatser i simulatorträning. Projektets resultat ska generera rekommendationer och åtgärdsförslag för hur professionell kunskap kan tränas och bedömas genom deltagande i virtuella miljöer. I projektet inkluderas en industridoktorand från Chalmers inom ämnet Människa-teknik-design.


Genomförandeperiod

den 1 oktober 2020 till den 30 oktober 2023


Portfölj

FoI sjöfartsområdet

Målområde

Sjösäkerhet
Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921