Avslutat projekt

Benämning

Mätningar möjliggör framtidens järnväg för alla

Utförare

SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut

Beskrivning

Banverkets vision är att järnvägssystemet skall vara tillgängligt för resenärer med funktionshinder. Exempel på svårigheter funktionshindrade kan stöta på i samband med tågresor är tillgänglighet till information om tidtabeller och anslutningsmöjligheter, hjälpmedel vid stationer och terminaler samt möjlighet till hjälp att förflytta sig från station in i tåget. Till detta sällar sig servicefunktioner på tåg; dvs manövreringsbarhet, märkning, PC-uttag etc. (t ex för blinda). Problematiken är aktuell under alla delar av resan; från idén att göra resan vid utgångspunkten till att ha kommit slutgiltigt fram till nya platsen för den tänkta verksamheten. Olika åtgärder kan sättas in för att förbättra och öka tillgängligheten för funktionshindrade. Vilka åtgärder som har störst positiv inverkan samt är mest kostnadseffektiva är dock inte självklart. Även om olika typer av mätningar görs för att leta upp problemområden återstår frågan hur mätningarna skall hanteras för att man skall kunna dra korrekta slutsatser? En av de största utmaningarna i ergonomin för funktionshindrade ligger just att kunna mäta och bedöma, särskilt där människan står i fokus.

Syftet med det föreslagna projektet är att utveckla metodik för att mäta i vilken utsträckning resenärer med funktionshinder kan använda järnväg som en del i hela resan. De mätmetoder – särskilt där människan är en nyckelkomponent i mätsystemet - som tas fram kommer att kunna ligga till grund för en objektiv utvärdering av tillgänglighet för funktionshindrade. Mätningarna kommer också att kunna användas för att rikta förbättringarna mot de områden där de har störst positiv inverkan. Med hjälp av de metoder som utvecklas inom projektet kommer de mätningar som görs kunna användas för beslutsfattande om vilka åtgärder som bör göras för att göra spårtransportsystemet mer tillgängligt för funktionshindrade.

Projektet innebär att utveckla en mätmetodik. Mätinstrumentet där människan står i fokus kommer att bestå av frågeformulär, intervjuer samt observationprotokoll. Alla mätningar som ingår i projektet kommer att baseras på kvalitetssäkrad mätteknik vilket är en förutsättning för att utförda mätningar skall kunna ligga till grund för beslutsfattande och för hantering av olika typer av risker. Matematiska metoder som multivariat analys kommer att användas vid analysen av insamlade data för att inte felaktiga slutsatser skall dras på grund av korrelation mellan olika uppmätta parametrar. Samspelet mellan den ’hårda’ omgivningen som spårtransportsystem utgör och människans ’mjuka’ perception och kognition studeras särskilt.

Projektet förväntas resultera i framförallt en ny metodik där människan är en nyckelkomponent i mätsystemet i den omgivning som är spårtransportsystemet. Metodiken kommer att bestå av mätmetoder, formulär samt analysmetoder. Resultatet av mätningar baserat på metodiken kommer att kunna användas för att rikta förbättringarna mot de områden där de har störst positiv inverkan. Detta kommer att leda till en större tillgänglighet till samt större användbarhet av järnvägen för resenärer med funktionshinder.


Genomförandeperiod

den 1 april 2010 till den 31 mars 2014

Publicerade resultat

Slutrapport

Portfölj

Mer nytta för pengarna

Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921