Utvecklingsprojekt

Benämning

Förutsättningar för framtidens farleder

Utförare

RISE Research Institutes of Sweden

Beskrivning

Detta projektförslag är en direkt fortsättning på projektet TrV 2019/29782 ”Simulatorbaserat riskidentifiering för autonom fartygstrafik”, med syftet att identifiera risker relaterade till en mer autonom sjöfart. Projektet kommer att avslutas i juli men en slutsats är att farlederna kommer vara nyckelelement i den framtida säkerhetskedjan för sjötrafik. Säkerhetsmarginalerna i farleden är viktiga för att ett Vessel Traffic Service (VTS) center, ett fjärrkontroll center eller ett fartyg med hög autonomitetsgrad (A2 och A3 i MSC 100/5/6), hinner agera på en farlig händelseutveckling och att genomföra korrigerande åtgärder. En framtida farled behöver interageras mer med fartygen och kan realisera nya uppkopplade funktioner vilka i sin tur kan påverka säkerhetsmarginalerna positivt. Det är också viktigt att krav på framtidens uppkopplade farled adresserar robusthet och störtålighet. Förslaget adresserar tydligt Trafikverkets FoI plan 2021-2026 / Sjöfart [Ref1] där ett målområde är: ”demonstration av uppkopplad och dynamisk farledsinfrastruktur med begränsat underhållsbehov”.

Detta projektförslag syftar till att ge en vision om framtidens uppkopplade och dynamiska farled och analysera denna med avseende på nya krav som kan uppkomma för traditionelltrafik kopplat till nya navigationstjänster, blandning av traditionella fartyg och mer autonoma fartyg som styrs eller övervakas via fjärrkontroll. Resultatet kommer b.la. att vara en gapanalys mot dagens internationella riktlinjer. Vidare analyseras även andra farledsfunktioner så som virtuella sjömärken, positioneringsteknik, sjögeografiska data samt ”geo fencing” som del i den övergripande säkerhetskedjan. En mer dynamisk farled är en farled som kan vara unik för ett specifikt fartyg vid en viss tid. Även miljöaspekter för framtidens farled kommer att belysas. Dessutom undersöks hur dessa nya farledsfunktioner kan opereras med ett effektivt och lågt underhåll.


Genomförandeperiod

den 1 oktober 2022 till den 31 maj 2024


Portfölj

FoI sjöfartsområdet

Målområde

E-maritime
Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921