Rail View, Sky View och Maintenance Go - Tillämpningar inom Trafikverket - Ett projekt inom Verklighetslabb Digital Järnväg

Projekt:

Verklighetslabb digital järnväg

Sammanfattning:
Liksom för samhället i så stort står Trafikverket inför möjligheten att börja skörda av
digitaliseringens frukter. De senaste åren har det skett en explosion av olika tekniker som kan börja tillämpas för att stödja tillgångsförvaltningen av våra anläggningar. Inom
Verklighetslabb digital järnväg (VDJ) har vi studerat hur olika typer av sensorer,
datainsamlings- och databearbetningsutrustning kan tillämpas för att skapa beslutsstöd för effektiv förvaltning av våra tillgångar.

Av alla tillämpningar som vi studerat så är sannolikt kombinationen av fotografering, laserinmätning samt GPS-positionering den tillämpning som kan få störst påverkan på våra beslutsprocesser. Det handlar om beslutsstöd för de intressenter (Trafikverket,
entreprenörer, konsulter etc.) som arbetar inom samtliga av systemets olika livscykelskeden: koncept (tidiga skeden, utredningar, val av åtgärd), utveckling (projektering), byggnation, drift och underhåll samt nedläggning av våra anläggningar.

Rapporten innehåller en beskrivning av direkta tillämpningar, för hur data kan användas för att, året runt, 24 timmar per dygn, ge intressenter en direkt åtkomst till en digital
representation, av den fysiska anläggningen, ett embryo till den digitala tvillingen.
Rapporten utgör också en framtidsexposé av hur integrationer mot andra datakällor såsom anläggningsregister och underhållssystem (GUS), Artificiell Intelligens (AI) och Augmented reality (AR) kan hjälpa oss nära den digitala tvillingen så att den kan vara representativ för tekniskt tillstånd, tillstångsutveckling etc., allt för att kunna effektivisera och i förlängningen automatisera Trafikverket beslutsprocesser.

Exempel på identifierade tillämpningsområden är: fältbesök från skrivbordet, samråd med intressenter i och kring järnvägen, utredningar av modifieringar av anläggningen,
olycksutredningar, projektering (där 3D modeller är särskilt användbara), planering av
arbeten (omfattning, skyddsåtgärder, material, maskiner, materiallogistik, upplag,
transportvägar etc.), leveransuppföljning, tillståndsutveckling av anläggning, analyser av underhållsbehov, förändring av underhållskoncept, besiktning (objekt som går att
okulärbesikta), inventeringar av anläggningstillgångar, identifiering och inmätning av
fysiska objekt, uppdatering av anläggningsregister, stöd till upphandling av entreprenader.

Tillämpningar av AI och dataintegrationer med anläggningsregister och underhållssystem kommer kunna hjälpa oss att i betydligt större utsträckning än idag automatisera våra beslutsprocesser och våra processer för att samordna underhåll, reinvesteringar och modifieringar av anläggningarna. Innan rapporten ens var färdigställd har arbetet väckt stor uppmärksamhet inom Trafikverket och hos underhållsentreprenörsleden. Många förfrågningar har kommit in till projektet angående åtkomst till motsvarande data för att stödja medarbetare i deras vardagliga arbete. Detta är en verklig ”game changer” för modern tillgångsförvaltning av våra anläggningar. Mycket nöje!


Länk till publikation i fulltext (pdf-fil, 5 639,5 kB. Öppnas i nytt fönster)

Författare: Rikard Granström
Utgivare: Trafikverket
Utgivningsdatum: 2020-02-25
Diarienummer: TRV 2017/67785
Antal sidor: 62
Språk: Svenska
Kontaktperson: Rikard Granström, UHtsp2 och Peter Söderholm, Er


Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921