Avslutat projekt

Benämning

MK1 vs EN590

Utförare

AVL-MTC AB

Beskrivning

Sverige har under lång tid varit ett föregångsland med avseende miljöklass på diesel. Redan 1991 infördes MK1 i Sverige och blev snabbt det dominerande dieselbränslet. Historiskt sett har MK1 haft mycket lägre nivåer av både aromater och svavel vilket har motiverat den lägre skattesatsen. Idag har EN590 (Europadiesel eller MK3) i princip samma svavelhalt, dock är halten aromater fortfarande högre.
För äldre motorteknik har denna högre mängd aromater även resulterat i högre mängd polyarmoatiska kolväten (PAH) i avgaserna. Dessa PAH kan vara både mutagena och karcinogena. Med modern motorteknik och avgasrening kan skillnaderna i PAH-utsläpp mellan MK1 och EN590 i princip vara försumbara. Utan någon miljö- eller hälsomässig skillnad mellan MK1 och EN590 är det tveksamt om det är möjligt att försvara olika skattesatser.
Mer data behövs för att utreda skillnaderna i mängden PAH och andra oreglerade utsläpp i avgaserna från olika generationer av motorer tankade med MK1 respektive EN590. Syftet med detta projekt är att sammanställa befintlig litteratur samt komplettera med nya kontrollerade mätningar av dessa oreglerade utsläpp. Även hälsopåverkan bör bedömas.


Genomförandeperiod

den 1 april 2010 till den 31 december 2010


Portfölj

Verksamhetsområde Samhälle

Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921