Utvecklingsprojekt

Benämning

Efficient Rudder Design and Operation for Wind-Assisted Ships

Utförare

Chalmers Tekniska Högskola AB

Beskrivning

Användandet av vind för fartygs framdrivning har ökat kraftigt de senaste åren, som en möjlighet att uppnå fossilfria transporter. När en fartygspropeller används tillsammans med en vindenhet kommer dess operation att förändras kraftigt jämfört med konventionella fartyg, till och med ner till noll effekt för fullt seglande fartyg. Detta kommer i hög grad att påverka rodrets funktion eftersom den minskade propellerstrålen kommer att leda till minskad funktion hos konventionella roder samtidigt som kraven på kurshållning ökar med ett fartyg som går med avdrift på grund av segelkraft.
Detta problem är välkänt men väldigt lite har gjorts för att studera det. I detta projekt kommer vi att åtgärda denna kunskapslucka genom att studera roderprestanda bakom en propeller genom hela dess operativa omfång, från 100% effekt ner till 0% för ett fullt seglande fartyg; motorseglande konditioner däremellan kommer också inkluderas. Detta kommer att göras både för ett basfall, som kommer skapas som ett öppet referensfall, så väl som för roder designade för (motor)seglande fartyg. Projektet kommer att generera värdefull generaliserbar kunskap inom området och genom riktlinjer för roderdesign/-val.


Genomförandeperiod

den 1 september 2024 till den 31 januari 2026


Portfölj

FoI sjöfartsområdet

Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921