Utvecklingsprojekt

Benämning

POWERSHIP - Safe ship collision and grounding hull design for SMR-powered ships

Utförare

Chalmers tekniska högskola

Beskrivning

Tuffare EU-krav på miljö- och klimatutsläpp från sjöfarten har återigen stimulerat diskussionerna om för- och nackdelar samt riskerna med små modulära reaktorer (SMR) i kommersiell sjöfart. Det finns nu ett starkt ökat intresse hos bl a redare, myndigheter, universitet och forskningsinstitut framförallt i Europa att studera och utvärdera SMR. Exempelvis blev det svenska nationella kompetenscentrumet ANItA operativt under 2022. ANItA bidrar till en gemensam bild och större gemensam förståelse av de behov som finns och de tekniker som kan uppfylla behoven och i det sammanhanget är även maritima applikationer av kärntekniken intressant. Projektet POWERSHIP kommer vara en del av ANItA och bidra till ny förståelse och kompetens inom området skeppsteknik för konstruktion av kommersiella fartyg med SMR. Det finns reaktorer som används idag i specialfartyg, men att tillåta SMR i kommersiella fartyg (om-/nybyggda) kommer kräva ändringar i klassningsregler och i standarder.

Genomförandeperiod

den 1 augusti 2024 till den 31 oktober 2027


Portfölj

FoI sjöfartsområdet

Målområde

Sjösäkerhet
Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921