Forskning och Innovation
Till Trafikverket.se
FoI
Ansökan
Projekt
Resultat
Utvecklingsprojekt
Benämning
POWERSHIP - Safe ship collision and grounding hull design for SMR-powered ships
Utförare
Chalmers tekniska högskola
Beskrivning
Tuffare EU-krav på miljö- och klimatutsläpp från sjöfarten har återigen stimulerat diskussionerna om för- och nackdelar samt riskerna med små modulära reaktorer (SMR) i kommersiell sjöfart. Det finns nu ett starkt ökat intresse hos bl a redare, myndigheter, universitet och forskningsinstitut framförallt i Europa att studera och utvärdera SMR. Exempelvis blev det svenska nationella kompetenscentrumet ANItA operativt under 2022. ANItA bidrar till en gemensam bild och större gemensam förståelse av de behov som finns och de tekniker som kan uppfylla behoven och i det sammanhanget är även maritima applikationer av kärntekniken intressant. Projektet POWERSHIP kommer vara en del av ANItA och bidra till ny förståelse och kompetens inom området skeppsteknik för konstruktion av kommersiella fartyg med SMR. Det finns reaktorer som används idag i specialfartyg, men att tillåta SMR i kommersiella fartyg (om-/nybyggda) kommer kräva ändringar i klassningsregler och i standarder.
Genomförandeperiod
den 1 augusti 2024 till den 31 oktober 2027
Portfölj
FoI sjöfartsområdet
Målområde
Sjösäkerhet
Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921