Utvecklingsprojekt

Benämning

System response of lime-cement columns

Utförare

Chalmers tekniska högskola AB

Beskrivning

Jordförstärkning genom kalk-cementpelare (KC) används ofta under väg- och järnvägsbankar, och på senare tid
även vid schakt. Eftersom de cementbaserade pelarna tillverkas på plats genom att stabiliseringsmedel blandas i
den naturliga leran tenderar pelarna att vara heterogena. Därför antas hållfasthet, och i synnerhet pelarnas styvhet,
som styr design ha extremt konservativa värden. Som en följd av detta är de flesta strukturer överdimensionerade,
alltför dyra och förknippade med höga CO2eq. I del 1 av doktorandprojektet utvecklades kraftfulla numeriska
verktyg för att modellera systemprestanda för geostrukturer med KC pelare. Vi visade att systemresponsen i ett
komplext 3D-jord-struktur-interaktionsproblem kan modelleras med hög noggrannhet i 2D med Volume Averaging
Techniques (VAT) som möjliggör modellering av leran och KC pelarna med lämpliga individuella materialmodeller.
I del 2 av projektet kommer dessa verktyg att kombineras med statistiska metoder för att identifiera vad som är den
svagaste länken i KC systemets övergripande prestanda (dvs. är det pelarnas styvhet som kontrollerar den
mobiliserade hållfasthet eller deras homogenitet), vilket möjliggör prestandabaserad design. Både bank och schakt
kommer att betraktas som geotekniska tillämpningar relevanta för TRV.


Genomförandeperiod

den 1 mars 2024 till den 1 december 2026


Portfölj

Bygga

Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921