Utvecklingsprojekt

Benämning

INTER, inlandssjöfartens internaliseringsgrad

Utförare

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Beskrivning

Det finns en outnyttjad potential för inlandssjöfart i Sverige. Projektet syftar till att, med hjälp av forskningsbaserade metoder inom transportekonomi, ingående analysera inlandssjöfartens internaliseringsgrad och jämföra denna med internaliseringsgraden för motsvarande transporter på väg. En hypotes är att sjöfarten på inre vattenvägar (IVV) är mer internaliserad jämfört med vägtransporter med samma start- och målpunkt, och att detta kan bidra till svårigheterna att skapa konkurrenskraftiga transportupplägg på inre vattenvägar. Projektet syftar också till att analysera hur jämförelsen påverkas av i hur stor utsträckning de två transportsätten övergår till alternativa bränslen, elektrifieras eller blir mer energieffektiva. Denna studie svarar mot ett behov av att, ur ett kostnadsperspektiv, bidra till en förståelse om varför inlandssjöfarten har svårt att konkurrera med lastbilstransporter. En förutsättning för att åstadkomma en likartad internalisering för trafikslagen är att ha kunskap om internaliseringsgraden idag. Denna kunskap saknas till stor del när det gäller inlandssjöfarten (Sjöstrand et al. 2020), något som det tilltänkta projektet adresserar.

Genomförandeperiod

den 1 mars 2024 till den 30 oktober 2025


Portfölj

FoI sjöfartsområdet

Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921