Utvecklingsprojekt

Benämning

Artificial Intelligence Machine Learning in Ship Hydrodynamics

Utförare

KTH Royal Institute of Technology

Beskrivning

Sjöfartsområdet har genomgått betydande regeländringar under 2023, drivet av Internationella sjöfartsorganisationens (IMO) uppdaterade strategi för att minska växthusgasutsläppen från fartyg. IMO GHG-strategin 2023 fokuserar på att förbättra
energieffektivitetskraven för nya fartyg och främja antagandet av teknologier med noll eller nära-nollutsläpp. Dessutom har Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) och Carbon Intensity Indicator (CII) blivit obligatoriska från och med den 1 januari 2023, vilket uppmanar fartygsägare och -förvaltare att bedöma och förbättra sina fartygs miljöprestanda.
Med detta i åtanke förväntar sig DNV Maritime Forecast 2050 (2022) att både EEXI och CII kommer att ha en betydande påverkan på fartygsdesign och -drift. För att möta detta problem är en av de möjliga lösningarna optimerade design och uppgradering av fartyg genom att förbättra hydrodynamisk prestanda. För att förstå effekterna av alla parametrar
på design- och uppgraderingsprocessen behöver digitala teknologier som artificiell intelligens, maskininlärning och optimeringsplattformar användas och utvecklas (DNV Maritime Forecast 2050).


Genomförandeperiod

den 1 april 2024 till den 31 mars 2028


Portfölj

FoI sjöfartsområdet

Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921