Forskning och Innovation
Till Trafikverket.se
FoI
Ansökan
Projekt
Resultat
Utvecklingsprojekt
Benämning
Artificial Intelligence Machine Learning in Ship Hydrodynamics
Utförare
KTH Royal Institute of Technology
Beskrivning
Sjöfartsområdet har genomgått betydande regeländringar under 2023, drivet av Internationella sjöfartsorganisationens (IMO) uppdaterade strategi för att minska växthusgasutsläppen från fartyg. IMO GHG-strategin 2023 fokuserar på att förbättra
energieffektivitetskraven för nya fartyg och främja antagandet av teknologier med noll eller nära-nollutsläpp. Dessutom har Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) och Carbon Intensity Indicator (CII) blivit obligatoriska från och med den 1 januari 2023, vilket uppmanar fartygsägare och -förvaltare att bedöma och förbättra sina fartygs miljöprestanda.
Med detta i åtanke förväntar sig DNV Maritime Forecast 2050 (2022) att både EEXI och CII kommer att ha en betydande påverkan på fartygsdesign och -drift. För att möta detta problem är en av de möjliga lösningarna optimerade design och uppgradering av fartyg genom att förbättra hydrodynamisk prestanda. För att förstå effekterna av alla parametrar
på design- och uppgraderingsprocessen behöver digitala teknologier som artificiell intelligens, maskininlärning och optimeringsplattformar användas och utvecklas (DNV Maritime Forecast 2050).
Genomförandeperiod
den 1 april 2024 till den 31 mars 2028
Portfölj
FoI sjöfartsområdet
Målområde
Uthålliga maritima transporter och miljö
Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921