Forskning och Innovation
Till Trafikverket.se
FoI
Ansökan
Projekt
Resultat
Utvecklingsprojekt
Benämning
BBT-Sprickor och armeringskorrosion
Utförare
Chalmers tekniska högskola, Arkitektur och
Beskrivning
För att erhålla beständiga armerade betongkonstruktioner ställs idag krav på tillåten sprickvidd.
Sprickbilder och sprickvidder karteras även vid inspektioner av befintliga konstruktioner. Trots mycket forskning är det dock osäkert hur stark koppling det egentligen finns mellan sprickor och armeringskorrosion. Vi vet att i kloridhaltig miljö är det större risk för gropfrätningar på armeringsstänger vid tvärgående sprickor. Dock verkar dessa gropfrätningar med tiden växa i en långsammare takt, men öka i antal. Dessa observationer är av stor betydelse för säkerheten, då korrosionsmönster med få, djupa, smala gropar är väsentligt skadligare än många utspridda, grunda gropar, både för bär- och deformationsförmåga. Korrosionsprocessen påverkas av sprickors självläkning samt av uppkomsten av korrosionsinitierade sprickor. I detta projekt
kommer den komplexa interaktionen mellan tvärgående sprickor, korrosionsskador och
korrosionsinitierade sprickor att undersökas. Vi kommer att utföra långtidsförsök, utformade så att de kompletterar befintliga försök, samt komplettera en befintlig databas med ytterligare information från litteraturen. Resultaten kommer att analyseras, både genom fysikalisk modellering av hela korrosionsprocessen, och med statistiska metoder där vi undersöker hur sprickbildning korrelerar med uppmätta korrosionsangrepp. Projektet kommer genomföras i samverkan mellan Chalmers tekniska högskola och Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Därigenom kombinerar vi den expertis som finns på Chalmers om korroderade konstruktioners bärförmåga med den i Norge om material och armeringskorrosion. Vi har stor erfarenhet av liknande arbete tidigare. Projektet bygger på ett tidigare gemensamt projekt, finansierat av Trafikverket. Det främsta resultatet från projektet är kunskap om sprickors inverkan på korrosion. Detta är grundläggande både för att kunna ställa rimliga krav vid nybyggnad, och för förbättrad underhållsplanering av befintliga konstruktioner. Därigenom bidrar projektet till en minskad användning av resurser och lägre livscykelkostnader för betongkonstruktioner.
Genomförandeperiod
den 1 september 2023 till den 31 augusti 2026
Portfölj
Vidmakthålla
Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921