Forskning och Innovation
Till Trafikverket.se
FoI
Ansökan
Projekt
Resultat
Utvecklingsprojekt
Benämning
ACHT 2: Smart cargo handling on tankers – Proof of concept
Utförare
RISE-Research Institutes of Sweden
Beskrivning
Lasthantering av olja och kemikalier på tankfartyg är en komplex och högriskoperation mellan ett fartyg och en terminal eller mellan två fartyg. Denna operation kräver noggrann planering av överstyrman och samtidig koordinering av flera tekniska system ombord såsom last (av ibland flera olika sorter), barlast, inert gas, gasretur, etc., samtidigt som man tar hänsyn till fartygets förtöjningar, djupgående, trim, list, stabilitet, skjuvkrafter och böjmoment, samt status i tank- och rörsystem såsom nivåtryck, syrehalt, sekvenser, temperatur, atmosfär, flödeshastighet och lednings volymer. Det finns även föreskrifter/riktlinjer som ska följas, och rapportering och kommunikation med terminalen utförs. Verksamheten bedrivs så snabbt som möjligt eftersom tid i hamn är en viktig faktor. Till sin hjälp har fartygets befäl (OOW) ett antal datorskärmar som gör att de kan övervaka och kontrollera de system som är involverade i lastoperationer. Ändå är dagens lasthanteringssystem inte integrerade (dvs. de samarbetar inte), vilket gör fartygets befäl till samordnare mellan de olika systemen. Inmatning av gränsvärden, flödesgränser, lastkombinationer och balansering av last- och barlasttankar etc. kräver bedömning, beslut och agerande av befälet. Systemen i dag memorerar inte statisk information (t.ex. bestämmelser och bästa praxis från internationella standarder), vilket innebär att befälet kommer att behöva överväga, beräkna och skriva in samma parametrar upprepade gånger för varje lastplan och operation. Systemen analyserar eller sorterar inte historiska lasthanteringsdata, lär sig inte av dem eller ger beslutsstöd; de kan inte automatiskt köra en lastnings- eller lossningsprocess genom att följa lastplanen som godkänts av fartygets överstyrman; inte heller förutsäger de potentiellt farliga händelser. Eventuella fel i hanteringen av något av systemen kan direkt påverka lasthanteringen i form av förseningar, ökade kostnader och miljöpåverkan samt säkerhetsrisker.
Genomförandeperiod
den 27 mars 2023 till den 30 maj 2025
Portfölj
FoI sjöfartsområdet
Målområde
Uthålliga maritima transporter och miljö
Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921