Utvecklingsprojekt

Benämning

Säker integrering av micromobilitet i transportssystemet

Utförare

Chalmers Tekniska Högskola

Beskrivning

Ökningen av mikromobilitet kommer med oöverträffade utmaningar för transportsäkerheten (International Transport Forum, 2020). Samtidigt som de bidrar till hållbara transporter, konkurrerar i dag nya mikromobilitetsfordon (som e-skotrar) med andra trafikanter om infrastrukturen och är inte säkra. STRADA (Göteborgs Stad, 2019; Stockholms Stad, 2019) samt försäkringsskador (Stigson & Klingegård, 2020) visar tydligt på en ökning av e-skoterkrockar som den ökande populariteten av e-skotrar i sig inte kan förklara. Idag saknar vi data som kan klargöra varför e-skoterolyckor inträffar (d.v.s. vad händer just innan kraschen) och hur den fysiska och digitala infrastrukturen kan underlätta en säker integration av e-skotrar i transportsystemet.
Målet med detta projekt är att främja en säker integration av mikromobilitet i transportsystemet genom att se vad som händer just innan olyckor med e-skotrar. Detta projekt kommer att fokusera på e-skotrar (som den nuvarande säkerhetsutmaningen) och utveckla metoder och resultat som kan anpassas och jämföras med framtida mikromobilitetslösningar. En viktig tillgång i detta projekt kommer att vara en tidigare oöverträffad datainsamling av naturalistiska data som fångar beteendet hos e-skoterförare i Göteborg. Datainsamlingen kommer att innehålla unika videofilmer och sensordata från 20-40 prototypiska e-skotrar, som har anpassats med extra sensorer och kameror i ett tidigare projekt och kommer köras av vanliga kunder (Rajendra Pai, 2022). Datainsamlingen har redan påbörjats och kommer att pågå under en period på 2-4 år. Det är värt att notera att även om kraschdatabaser hjälper till att beskriva säkerhetsproblemet, är naturalistiska data den enda data som visar (med bilder) de faktiska orsakerna till problemet och gör det därför möjligt att komma ett steg närmare dess lösning. Baserat på tidigare erfarenheter av naturalistiska cykeldata förväntar vi oss att denna datainsamling inkluderar flera (lågskade-) olyckor samt hundratals nära-olyckor. För analysen kommer vi att utnyttja vår erfarenhet från naturalistisk cykelanalys i BikeSAFE- och e-BikeSAFE-projekt; TRV 2012/13373 samt TRV2013/14367).
Vi förutser att en doktorand ska utföra följande analyser på den naturalistiska datamängden: 1) analys av faktorer som bidrar till förekomsten av kritiska händelser (d.v.s. krascher och nära-olyckor), 2) jämförelse av resultaten från punkt ett med tidigare analyser från cyklar, och e-cyklar (se BikeSAFE och e-BikeSAFE-projekt), 3) kombination av naturalistiska data med kraschdata och exponeringsdata för att möjliggöra identifiering av potentiella svarta fläckar i infrastrukturen samt skaderisk och 4) säkerhetsbedömning av utvalda (infrastrukturbaserade) lösningar. Detta projektförslag täcker de första 3 åren av denna doktorandverksamhet, med fokus på analyserna enligt punkt 1) och 2) helt och hållet och bereder grunden för punkt 3). Ett uppföljningsprojekt kommer att behandla analyser enligt punkt 3) och 4). Eftersom naturalistiska data visar det äkta trafikantbeteendet innan en krasch (eller en nära-olycka) inträffar, kommer vi att få unika och nya insikter om e-scooterförares beteende och hur e-scooterförare interagerar med infrastrukturen och andra trafikanter. Med andra ord kommer vi att förstå varför krascher inträffar och vilka begränsningar i människan, fordonet och infrastrukturen som kan bidra till e-skoterkrascher. Denna information kommer att ligga till grund för att utarbeta motåtgärder. Alla analyser i SIMT kommer att fokusera på infrastrukturens roll för e-scooterförarsäkerhet och kommer att bidra med resultat för att stödja design och reglering av fysisk och digital infrastruktur. Resultaten från detta projekt kommer att lägga grunden för att jämföra och komplettera infrastrukturbaserade säkerhetslösningar med andra säkerhetslösningar (t.ex. utbildning, fordonssystem, mänskliga skyddssystem) för att identifiera de mest kostnadseffektiva och lämpliga lösningarna för att förbättra trafiksäkerheten.


Genomförandeperiod

den 1 november 2022 till den 31 oktober 2025


Portfölj

Planera

Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921