Avslutat projekt

Benämning

Långsiktig uppföljning för effektsamband av flexibla parkeringstal.

Utförare

KTH, Institutionen för Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik (SEED)

Beskrivning

Kommunala krav på parkering i detaljplan och bygglov har i hög grad påverkat bilinnehav, resvanor, markanvändning och byggkostnader. På senare år har flera svenska kommuner börjat tillämpa flexibla parkeringstal inom de stadsmiljöavtal som Trafikverket finansierar - kontextspecifika parkeringstal med möjlighet att bygga färre parkeringsplatser om mobilitetstjänster erbjuds - istället för miniminormer. Nära en tredjedel av alla stadsmiljöavtal (64 st) innehåller flexibla parkeringsavtal, och ännu fler innehåller någon form av parkeringsåtgärd som motprestation. Flexibla parkeringstal bedöms kunna underlätta bostadsbyggande, minska bilinnehavet och resor med bil, samt erbjuda boende bättre tillgänglighet och mobilitet utan att behöva äga en egen bil. Trots stor potential finns det få utvärderingar av flexibla parkeringstal, och det saknas helt långtidsutvärderingar.

Syftet med det här projektet är att öka kunskapen om effekterna av flexibla p-tal och mobilitetstjänster på de boendes resvanor, med avsikten att underlätta tillämpningen av flexibla parkeringstal för kommuner och byggherrar. Det görs genom att föra dialog med aktörer i samhällsplaneringen samt genom att genomföra långtidsutvärdering (under fem års tid) av nybyggda bostadshus med flexibla parkeringstal.

Projektet innehåller följande aktiviteter:
Aktivitet 1. Dialog och kommunundersökning
Aktivitet 2. Utvärderingsspecifikation
Aktivitet 3. Insamling av data
Aktivitet 4. Analys och årlig rapportering
Aktivitet 5. Spridning av resultat och lärdomar.


Genomförandeperiod

den 1 januari 2020 till den 30 november 2024


Portfölj

Planera

Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921