Forskning och Innovation
Till Trafikverket.se
FoI
Ansökan
Projekt
Resultat
Avslutat projekt
Benämning
Hållbara intermodala försörjningssystem för biobränsle och bulkflöden
Utförare
Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Företagsekonomiska institutionen
Beskrivning
Bakgrund
Användningen av nya biobaserade material har i den tilltagande energi- och miljödebatten framförts som ett fördelaktigt sätt att förbättra hållbarheten i energisektorn genom att de ersätter fossilbaserade, energikrävande och på annat sätt miljöbelastande material och produkter (Klimatberedningen, 2007). En storskalig användning av biobaserade material inom energisektorn kommer att medföra förändrade försörjningskedjor, längre och fler landtransporter från avverkningsytor/ produktionsanläggning till värmeverk/energiverk och ökade transportmängder till följd av förändrad energidensitet, vilket ställer krav på utveckling av nya hållbara transportsystem där varje trafikslag utnyttjas där det är bäst lämpat.
Den kraftiga ökningen i transportarbetet som prognostiseras har endast i mindre omfattning beaktats i den Nationella planen för transportsystemet 2010-2021 och, Banverkets regeringsuppdrag kring strategiska kombiterminaler (Banverket, 2007 och pågående arbete). Forskningen inriktad mot intermodala transporter av biobaserade material, ofta refererad som sekundära intermodala transporter, är begränsad (Woxenius & Bärthel, 2005). Det trots att marknadspotentialen är betydande och att en ökad intermodal transport av biobaserade material möjliggör att resurser och terminaler utnyttjas effektivare.
Transporter av flis förekommer sedan decennier i vagnslastsystemet och i specialanpassade systemupplägg (stora flöden över medellånga och långa avstånd). Bransch- och arbetsgivarorganisationen Skogsindustrierna anger att 5 % av transportarbetet för flis utförs med järnväg. Torv transporteras i systemupplägg med konkurrenskraft på avstånd ned till 250 km. Det kan dock konstateras att endast ett fåtal värmeverk har industrispåranslutning, och att logistiken kring transporter kring biobaserade material är föga utvecklad. Det är först under de senaste fem åren som mer komplexa intermodala driftsupplägg för transport av biobränsle med små och spridda flöden över korta och medellånga avstånd genomförts som testverksamhet. Erfarenheterna från ett par av dessa test redovisas av Skogsforsk (Enström, 2009) och en teknikgenomgång har genomförts av Bärthel (2009).
Erfarenheterna visar att det finns en stor potential att öka andelen intermodala transporter och att det skulle medföra en kraftig energi- och miljöbesparing för transporter inom sektorn för biobaserade material. Analyserna av intermodala upplägg reducerar miljöbelastningen (koldioxid) med 75 % (Wajsman, 2008) i ett storskaligt system. Bärthel (2009) och Enström (2009) anger en potential i motsvarande ordning om el/diesel används i kombination och 20-60 % om enbart diesellok används. Även intermodala sjötransporter medför stora energibesparingar relativt rena lastbilstransporter och representerar en potentiell intermodal transportlösning för biobränsle. Men det krävs att systemen designas och taktiskt/operativt planeras för (strävar efter) ökat resursutnyttjande och balanserade transporter.
För att realisera potentialen krävs utveckling av hållbara intermodala försörjningssystemen för biobaserade material. Det inkluderar: (1) ) design av försörjningsnätverk för biobaserade material, (2) utveckling av nya affärsmodeller för att realisera kommersiell utveckling, (3) design av standardiserade intermodala system och komponenter, (4) analys av incitament och barriärer för vertikalt och horisontellt samarbete i försörjningskedjorna för att skapa basvolymer och gemensamt överbrygga de intermodala etableringshindren samt (5) analys av styrmedel och regulativa åtgärder samt deras effekt på potentialen. Inom ramen för projektet kommer således en plattform för hållbara intermodala försörjningssystem för biobaserade material att utvecklas med målsättningen att öka konkurrenskraften i försörjningskedjorna i kombination med kraftigt minskad miljöpåverkan.
Syfte:
Det första syftet med projektet är att identifiera logistiska och miljömässiga möjligheter, begränsningar samt utmaningar för intermodala försörjningsnätverk för biobaserat material ställt i relation till dagens dominerande transportsystem.
Det andra syftet är att undersöka och analysera marknadens krav och önskemål – nationellt och för gränsöverskridande transporter – för biobaserat material. Syftet är att identifiera möjligheterna för intermodala transporter av biobränsle, vilka nästa steg av projektet kan utnyttjas för att utveckla och analysera olika innovativa försörjningssystem för värmeverk/export.
Det tredje syftet är design av hållbara intermodala försörjningskedjor för biobaserade material – nationellt och internationellt. Syftet är att analysera under vilka förutsättningar som dessa kan uppnå hållbar konkurrenskraft och affärsnytta under förutsättningen att de medför kraftigt sänkta miljöeffekter relativt dominerande transportlösningar.
Det fjärde syftet omfattar utveckling och analys av nya affärsmodeller för att realisera kommersiell utveckling och etablering av hållbara intermodala försörjningskedjor för biobaserade material. Det fjärde syftet inkluderar analys av incitament och barriärer för vertikalt och horisontellt samarbete i försörjningskedjorna för att skapa basvolymer och gemensamt överbrygga de intermodala etableringshindren.
Det femte syftet omfattar design och utveckling av ny standardiserad transportteknik för terminalhantering och lastbärare för att möjliggöra ökad sammodalitet, effektivare terminalhantering, bättre resursutnyttjande i transportsystemet och minskad miljöpåverkan.
Det sjätte syftet är att analysera hur olika styrmedel, ex vägavgifter eller förändrade dimensioner av fordon, påverkar design av försörjningskedjor respektive potentialen och därmed hållbarheten och miljöeffekterna av de intermodala försörjningskedjorna.
Utförande:
Projektet är indelat i sju arbetspaket (work packages(WP)) varav det första arbetspaketet omfattar projektledning och det sistnämnda hur resultaten från projektet förs ut och nyttiggörs. WP1 och WP7 diskuteras inte i nedanstående text.
Projektet inleds med att begreppet biobaserade material definieras och egenskaperna hos dessa godsslag kartläggs. Det följs av state-of-the-art studie där sökning och analys av sekundär litteratur (forskning och andra rapporter), marknaden kartläggs baserat på statistik och andra marknadsdata och nuvarande intermodala transportsystem och försörjningskedjor för biobaserat material i Sverige och Mellaneuropa kartläggs och analyseras baserat på sekundärlitteratur och intervjuer. Det första steget avslutas med att insamlat material problem och möjligheter analyseras. I samarbete med näringslivet (workshop) ska de problemområden och möjligheter som projektet skall gå vidare med identifieras och rangordnas (utmaningarna).
Arbetspaket två omfattar en marknadsanalys nationellt och för gränsöverskridande flöden. Syftet är att karlägga marknadens krav rörande källor/sänker, kundpreferenser, attityder till olika transportlösningar, vilket kommer fördjupa kunskapen om branschen för niobaserade material och bulkgods från arbetspaket 1. Insamling av underlagsmaterial sker via intervjuer, enkäter och resultaten kommer att verifieras via workshops eller annan lämplig arbetsmetod. Ett steg omfattar en analys av den gränsöverskridande trafiken, ex import från Ryssland och Kanada. Fokus ligger på incitamenten för långväga transporter och vad som skiljer dessa flöden från de nationella.
Arbetspaket tre baseras på resultaten i arbetspaket 1 och 2 och syftar till att genomföra en systemanalys för att fördjupa kunskaperna kring syfte 3 och 6. Arbetspaketet är brett och kommer att specificeras efter att arbetspaket 1 och arbetspaket 2 genomförts. Detta kommer även att innefatta en marknadsanalys modeller som MINT och HIT kommer att utnyttjas för att beräkna potential och ekonomiska effekter.
Arbetspaket fyra omfattar intervjuer, fokusgrupper eller workshops med näringslivet där förutsättningar och modeller för horisontell och vertikal samverkan eller samarbete mellan näringslivets aktörer för att öka konsolideringen i intermodala transportsystem kommer att kartläggas, analyseras och diskuteras, d.v.s. syfte 4. Forskargruppen och dess roll som ett neutralt forum medför att annars konkurrerande företag kan samlas och diskutera frågeställningar relaterade till utveckling och etablering av intermodala transportsystem eller försörjningskedjor. Tidigare projekt visar att neutrala forum har betydelse för att utveckla branschgemensamma intermodala transportlösningar eller standarder för att underlätta en etablering av intermodala system eller försörjningskedjor.
Arbetspaket fem innehåller system- och teknikstudier med syfte att ta fram system- eller funktionella krav på hur ett framtida modulsystem för intermodala transporter av biobaserat material och bulkgods kommer att vara utformat. Arbetspaketet är under utformande och syftar till en systemanalys för att svara på syfte 5.
Parallellt med projektet kommer ett antal nationella och internationella fallstudier att löpa. Syftet med fallstudierna är att validera resultaten i projektet, öka den industriella relevansen i projektet samt att öka informationsutbytet mellan industri och forskargrupp och därigenom öka fokus på U och senare D i FUD. Val av fallstudier görs i samarbete med styrgruppen.
Observera att projektet inte enbart är knutet till trafikslagen järnväg och väg utan att sjöfarten skall medtas och analyseras i projektet som ett komplement till landtransporter.
Effekter/Förväntat resultat:
Inom ramen för projektet kommer en plattform för hållbara intermodala försörjningssystem för biobaserade material och kompletterande bulkgods att utvecklas med målsättningen om ökad den konkurrenskraften i kombination med kraftigt minskad miljöpåverkan från försörjningskedjorna.
Den primära effekten av den systemanalys som genomförs i projektet är att öka den teoretiska kunskapen om nämnda marknader samt att överföra kunskap mellan forskare och näringsliv. Gemensamt skall näringsliv och forskare kartlägga och därefter analysera marknaden för att identifiera de utmaningar som branschen står inför med syfte till att utnyttja de olika trafikslagen på ett ur hållbarhetssynvinkel mer effektivt sätt.
Projektet syftar till att öka kunskapen om dynamiken i nämnda marknader och utgående från dynamiken diskutera effekterna på konkurrenskraften för intermodala försörjningskedjor. Hur inverkar dynamiken på val av terminallokaliseringar och krav på terminaler, hur inverkar den på möjligheten att balansera flöden samt att öka resursutnyttjandet i transportsystemet (geografiskt och tidsmässigt) och hur inverkar dynamiken på behovet av nya mer flexibla driftsprinciper.
Projektet syftar till att samla in flödesdata för nämnda branscher som skall läggas in i en databas. Databasen skall användas för modellanalyser med i projektet MINT kopplande analysmodeller för analys av intermodala terminalnätverk som stöd för ovannämnda analyser.
Projektet kommer specifikt vara inriktat mot insamlings- och distributionsfunktionerna i det intermodala nätverket. Projektet kommer att ge ökad kunskap om kopplingen mellan insamlingen av råvara och effektiviteten i försörjningskedjan, insamling av råvara och behov av service på terminalen och insamlingslogistiken och effektiviteten på terminalen samt terminallogistiken. På motsvarande sätt även i distributionsledet till slutkonsument. Slutligen kommer idéer kring förändrade fordonsdimensioner analyseras för att öka kunskaperna om dess relation till effektivitet och konkurrenskraft i en intermodal försörjningskedja.
Projektet kommer bidra till ökad teoretisk kunskap kring strategier som företag eller kluster av företag kan utnyttja för att etablera eller använda sig av intermodala försörjningskedjor. Kunskapen är förutom barriärer och incitament fokuserad kring horisontell och vertikal samverkan/samarbete för att öka konsolideringsgraderna i transportsystemen.
Projektet kommer ge förslag på ett framtida intermodalt lastbärar-, fordons och terminalsystem. Målsättningen är att en eller flera demonstrationer kommer att genomföras i samarbete med en eller flera tillverkare samt näringslivet. Resurser söks separat alternativt bekostas av näringslivet.
Projektet kommer att medför en fördjupad kunskap kring energi- och miljöeffekter av att transportera biobaserat material och annat bulkgods i nämnda system.
En effekt är forskningen är att det i projektet MINT etablerade samarbetet mellan HGU, KTH och det Österriska universitetet BOKU fortsätter och förstärks. Målsättningen är att använda de modeller eller modellsystem som använts eller skapats inom ramen för MINT på föreslaget projekt.
Samarbetet mellan SiR-C och Skogforsk med innebär att två forskningsmiljöer med kompletterande kompetensområden sammanförs.
Slutligen innebär forskargruppen och dess roll som ett neutralt forum att konkurrerande företag kan samlas och diskutera frågeställningar relaterade till utveckling och etablering av intermodala transportsystem eller försörjningskedjor. Tidigare projekt, som TFK:s projekt Dagtrans, visar att neutrala forum har betydelse för att utveckla branschgemensamma intermodala transportlösningar eller standarder för att underlätta en etablering av intermodala system eller försörjningskedjor.
Genomförandeperiod
den 1 augusti 2010 till den 30 oktober 2014
Portfölj
Effektiva transportkedjor för näringslivet
Målområde
Förbättra förutsättningarna för intermodala godstransporter
Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921