Forskning och Innovation
Till Trafikverket.se
FoI
Ansökan
Projekt
Resultat
Målområde
8031
Benämning
Nya metoder och angreppssätt som stödjer en hållbar stadsutveckling
Kontaktperson
Inga-Maj Eriksson, PLnpt
Beskrivning
Avgränsning
Fokus för satsningsområdet är att integrera planering och utformning av bebyggelse och transportsystemen för att få en hållbar tillgänglighet och en minskning av negativa miljöeffekter för buller, luftkvalitet och klimat. Frågorna om natur- och kulturmiljö har samlats inom ramen för satsningsområde 12.
Brister och utvecklingsbehov
Resultatet från utvecklingen inom satsningsområdet bidrar i huvudsak till följande strategiska mål:
- Halten av kvävedioxid och partiklar ska inte överskrida fastställda miljökvalitetsnormer (MKN).
- 2010 ska antalet människor som utsätts för buller från vägtrafiken som överstiger de riktvärden som riksdagen ställt sig bakom för buller i bostäder, ha minskat med 40 000 längs det statliga vägnätet och med 60 000 längs det kommunala vägnätet, jämfört med antalet utsatta vid utgången av år 2007. De mest bullerutsatta ska prioriteras.
Trafiken och trafiksystemets organisation och utformning har avgörande betydelse för tätortens attraktivitet. Den är en del av förutsättningarna för platsens och regionens ekonomiska utveckling. En hållbar stadsutveckling behöver stöttas med utvecklad förståelse för och metoder för integrerad hantering av trafik-, stads- och regional utveckling.
Närhet till det som behövs i vardagen är grunden för lokalisering av boende och verksamheter och för alla de kvaliteter som förknippas med en attraktiv tätort såväl för näringsliv som för medborgare. Samtidigt har tillgänglighet till dagligvaruhandel och centrumfunktioner försämrats påtagligt under de senaste decennierna i många delar av tätorter och storstäder. Det är främst i tätorter som förutsättningarna bör finnas för att minska behovet av bilresor, vilket är nödvändigt för att minska motortrafikarbetet och effektivisera energianvändningen.
En integrerad trafik- och stadsplanering handlar om funktionsblandning med effektiv kollektivtrafik och en utveckling av stadens byggda miljö med avseende på utformning av trafikanläggningar, gator, torg och offentliga platser för att främja täthet, närhet och sociala upplevelsevärden i stadskärnor där fotgängare och cyklister prioriteras samtidigt som krav på framkomlighet för utryckningsfordon samt distributions- och servicefordon tillgodoses (men fordonsstorlek måste även kunna begränsas). Samverkan mellan kompetenser, åtgärder och aktörer är avgörande för utvecklingen.
Det behövs en fortsatt kunskapsuppbyggnad av vägtransportsektorns hälsoeffekter och demonstrationer av ombyggnad och nybyggnad av stadsmiljöer som leder till förbättring med avseende på bl.a. störningar från trafikbuller eller luftkvalitet bör främjas .
Prioriterad utveckling 2010 - 2012
- En utvärdering och erfarenhetsåterföring av hur de nuvarande arbetssätten och dokumenterade effekt sambanden för olika åtgärder används vid planering av trafikrelaterade strategier och åtgärder i tätort . Därefter bör de mest användbara arbetssätten och sambanden, med tanke på hållbar stadsutveckling, väljas ut för att fortsättningsvis tillhandahållas av Vägverket.
- Analys och åtgärdsstrategi så det tätortsnära statliga vägnätet kan stödja en ökande andel GC- och kollektivtrafik och underlätta överföringen av godstransporter från väg till järnväg och sjöfart (GC-vägar, genomfarter, förbifarter, anslutningar till terminaler och hamnar)
- Mått och metod för beskrivning av tillgänglighet för olika delar av tätorter som ger möjlighet att jämföra tätorter, om möjligt harmoniserat med övriga EU, se även område 12.
- Utveckling och demonstration av olika typer av bullerreducerande beläggningar, t.ex. genom att bygga provvägar för kommande uppföljningar i samklang med initiativen i NCAG-gruppen (Nois Classification Advisory Group) .
- Utveckla metoder för att minska partikelhalten i luften och säkra god luftkvalitet, med fokus på tätorter och tunnlar.
Portföljen
Attraktiva tätorter och storstäder med bättre transportsystem
Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921