Uppdaterade beräkningsmodeller för vägtrafikbuller SP Rapport 2015:72

Projekt:

Uppdaterade bullerberäkningsmodeller, emissionsdata

Sammanfattning:
Dagens beräkningsmodeller för vägtrafikbuller bygger på den nordiska beräkningsmodellen från 1996. Sedan dess har flera projekt genomförts för att utveckla beräkningsmodellerna, både i Norden och inom Europa. I andra nordiska länder används t.ex. beräkningsmodellen Nord2000 Road och inom Europa kommer modellen CNOSSOS-EU att användas i samband med bullerkartläggningar. Nord2000 Road har fördelen att modellen har ett större tillämpningsområde och kan ge mer detaljerade resultat jämfört med 1996-modellen. Modellen har gett något högre beräknade nivåer jämfört med den gamla modellen. Indata till beräkningsmodellen Nord2000 Road bygger på mätningar som utförts i Norden och tidigare mätningarna i Sverige är minst 10 år gamla. Under 2015 genomfördes nya mätningar av ljudemission från fordon i verklig trafik på svenska vägbanor. Resultaten visar att källdata till Nord2000 Road behöver uppdateras för att representera dagens svenska förhållanden. Resultaten tyder på att Nord2000 Road överskattar nivåerna och förslag på justerade indata presenteras genom att spektrumanpassning för svenska förhållanden revideras. Även rullningsljudet för fordonsflottan föreslås justeras ner jämfört med grunddata. Mätningarna bekräftar dock hastighetskoefficienterna för svenska förhållanden.

Länk till publikation i fulltext (pdf-fil, 6 269,5 kB. Öppnas i nytt fönster)

Författare: Krister Larsson, Hans Jonasson
Utgivare: SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut
Utgivningsdatum: 2016-06-02
Diarienummer: TRV 2014/65258
ISBN: 978-91-88001-95-5
ISSN: 0284-5172
Antal sidor: 95
Språk: Svenska
Kontaktperson: Karin Blidberg, PLkvh och Lars Dahlbom, PLkvh


Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921