Long-term benefits for axially loaded deep foundations in clay.

Projekt:

RiPofF: Re-use of pile foundations

Sammanfattning:
En mängd processer, varav de flesta uppstår vid pålars installation, kommer att långsiktigt påverka slagna pålars bärförmåga och styvhet. En sådan är den effekt av massundanträngning som uppstår vid påldrivningen, vilken då påverkar omgivande lera. Inte bara pålens initiella bärförmåga och styvhet påverkas utan även den långsiktiga effekten av avklingande porvattenövertryck och omrörningseffekter på leran. Påhängslaster uppstår också på pålen på grund av att jorden utanför pålen sätter sig.
Rapporten beskriver ett tillvägagångssätt med spänningsvägar och avancerade krypmodeller för att bedöma de tidsberoende förändringarna av en påles bärförmåga. Resultaten visar att störningseffekter vid installation starkt påverkar pålars bärförmåga. I redovisade resultat ökar lerans hållfasthet utanför pålen med upp till 20 % efter 30 års belastning med 60 % av den initiala bärförmågan. Dessutom kommer krypbrott att förhindras så länge brukslasten hålls lägre än 80 % av den initiala bärförmågan.
När resultaten kombinerats med experimentella mätningar kommer metoden att erbjuda möjligheter att bättre utnyttja befintliga pålar på ett mer effektivt sätt.


Länk till publikation i fulltext (pdf-fil, 1 508,7 kB. Öppnas i nytt fönster)

Författare: JORGE YANNIE & JELKE DIJKSTRA
Utgivare: Department of Civil and Environmental Engineering, Geology & Geotechnics, CHALMERS UNIVERSITY OF TECHNOLOGY
Utgivningsdatum: 2017-01-30
Diarienummer: TRV 2015/49674
ISBN: 978-91-980990-9-6
Antal sidor: 25
Språk: Engelska
Kontaktperson: Anders Hallingberg, IVtav
Beställ från: Chalmers University of Technology

Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921