Avslutat projekt

Benämning

Fullskaleprov med alternativ dränkonstruktion för bergtunnlar

Utförare

SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut

Beskrivning

Trafikverket, Teknik, Ban- och vägteknik, Berg och tunnel (Ttbbt) tillhandahåller övergripande stöd i projektet och bevakar utförandet. Projektledning för utförande av projektet upphandlas från SP (Sveriges tekniska forskningsinstitut AB ).
SP ansvarar sedan för att rätta resurser finns för projektets genomförande och att rapportering sker enligt överenskommelse med Trafikverket.

Projektmålet är att i Kattlebergstunneln inom 3 år installera och utvärdera om Rockdrain är en ny acceptabel dränkonstruktion i trafiktunnlar. Detta sker med överenskommen budget och slutresultat skall bestå av en sammanställning av de delrapporter som levereras under projektet.

Torr miljö i bergtunnlar för väg- och järnvägstrafik är ett funktionskrav ur trafikantsynpunkt och bidrar starkt till en lång livslängd och låga underhållskostnader. Avledning av vatten från tak och väggar i bergtunnlar har hittills ofta utförts med polyetenmattor som brandskyddas med sprutbetong.
Ett nyutvecklat koncept - Rockdrain, avleder läckvattnet genom ett kanalsystem som fästes direkt mot bergförstärkningen. Betongsprutning med särskilt framtagen betong ger en kompakt konstruktion med goda brandegenskaper och låga kostnader för installation och underhåll.
Detta projekt syftar till att utreda egenskaperna för detta nya system och undersöka förutsättningarna för användning i nya tunnlar och vid renovering av befintliga tunnlar.

Möjliga effekter är:
• Lägre kostnader. Mindre tidskrävande montage, ökad livslängd och lägre totalkostnad LCC.
• Mindre utrymmeskrävande. Mindre platsbehov för konstruktionen jämfört med traditionella dränskivor.
• Förbättrad säkerhet. Avseende brandsäkerhet under byggtiden samt under tunnelns drift.
• Förenklad inspektion. Konstruktionen samverkar med bergförstärkningen istället för att dölja den som är i fallet med traditionella dränskivor.
Vid installation av Rockdrain insamlas data för LCA/LCC analys för jämförelse med installation av traditionella dränskivor av cellplast. LCA/LCC analysen utförs av IVL –Svenska Miljöinstitutet.

Genomförande period
År 2010-2011 Installation av Rockdrain i Kattlebergstunneln, Projekt BanaVäg i Väst, delsträcka Hede-Älvängen.
År 2011-2012 Tester i lab och fält samt spridning av resultat till intressenter.
Kontaktperson
Peter Lund, Trafikverket, Ttbbt
peter.lund@trafikverket.se
Tel. 031-10 45 84


Genomförandeperiod

den 1 mars 2010 till den 31 augusti 2013


Portfölj

Robust och tillförlitlig infrastruktur

Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921