Vägverkets strategier för upphandling av vägars drift och underhåll i Norra Regionen

Projekt:

JVTC

Sammanfattning:
Syftet med projektet var för det första att undersöka hur anbudsgivare och potentiella sådana ser på Vägverkets upphandlings- och konkurrensutsättningsstrategi. (Hur bör en modell se ut som verkligen skulle intressera anbudsgivarna?) För det andra ingick att analysera svaren från anbudsgivarna i samverkan med personer (med upphandlingskompetens) vid Vägverket och med utgångspunkt från denna dialog föreslå en ny upphandlings- och konkurrensutsättningsstrategi.
Analysen av svaren gav att fyra skilda delmarknader kan identifieras.
Norr- och västerbottens kustland inklusive kustnära kommuner typ Vännäs och Boden Gränskommuner mot Finland Städer i Norrlands inland (Lycksele, Gällivare och Kiruna) Norrlands inland (exklusive städer)
Utmärkande för konkurrensen i respektive område är att;
i område ett förväntas konkurrensen kunna upprätthållas med nuvarande upphandlingsstrategi. i område två ökar konkurrensen pga. de finska åkarna som kan gå in med låga timpriser. i område tre medför gruvverksamheten i Kiruna och Gällivare att de stora anläggningsbyggarna är aktiva i området vilket upprätthåller en viss konkurrens. I område fyra (och eventuellt tre) kommer troligen en kraftigt minskad konkurrens att inträffa de närmaste åren och särskilt om nuvarande upphandlingsstrategi bibehålles.
Seminariet och den efterföljande analysen resulterade i ett förslag till ny upphandlings- och konkurrensutsättningsstrategi vilken behandlar följande rubriker;
Marknad Kundfokus Riskfördelning Utveckling Kalkylerbarhet Ekonomiska drivkrafter


Länk till publikation i fulltext (pdf-fil, 166,7 kB. Öppnas i nytt fönster)

Författare: Pär Johansson ; Ulf Olsson
Utgivare: Luleå tekniska universitet
Utgivningsdatum: 2000
Diarienummer: TRV 2011/58769
ISSN: 1402-1528
Antal sidor: 31
Språk: Svenska
Kontaktperson: Per Olof Larsson Kråik, UHjbs


Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921