Indikatorer : en översikt inom Banverket

Projekt:

JVTC

Sammanfattning:
Järnvägssystemet är ett komplext system där en oväntad händelse eller störning drabbar många aktörer, exempelvis de uppmärksammade tågförseningar som inträffade under vintern 2001/2002. Därför måste alla störningar i transportprocessen identifieras, studeras, klassificeras, analyseras och om möjligt elimineras genom bättre underhållsinsatser. Beslut om underhållsinsatser bör fattas på rationella grunder och baseras på en genomtänkt underhållsstrategi.
Genom forskning och utvecklingsarbetet förväntar man sig att hitta modeller och Key Performance Indicators (KPI) för att styra underhållsverksamheten för att vidmakthålla befintlig infrastruktur och rullande materiel i bra skick och också förlänga dess livslängd.

Litteraturundersökningar visar att det saknas entydiga definitioner för indicators, performance indicators och key performance indicators, samtidigt som det även förekommer andra namn på dessa. I exempelvis Sverige används ofta även beteckningar som nyckeltal och index. Det som litteraturen däremot påvisar är att samtliga typer av indikatorer har ett gemensamt syfte, nämligen att skapa underlag för effektiv styrning och uppföljning av enheter, processer, system och/eller organisationer. Indikatorernas inbördes förhållande kan analogt beskrivas som att indicators är de mått och nyckeltal som används på operativ nivå, dvs fabriksgolvet, medan performance indicators är de aggregerade nyckeltal som återfinns på taktisk mellanchefsnivå. Key performance indicators är slutligen de aggregerade nyckeltal, baserade på performance indicators, som återfinns och används på strategisk ledningsnivå.

Den kartläggning som genomförts för att hitta befintliga och presumtiva nyckeltal av offentlig karaktär inom Banverket, visar ingen större skillnad i jämförelse med vilka nyckeltal som används inom andra banförvaltande enheter i exempelvis Italien och Australien. Jämförelsen visar att i princip samma typ av data finns att tillgå inom alla tre förvaltningarna


Länk till publikation i fulltext (pdf-fil, 283,1 kB. Öppnas i nytt fönster)

Författare: Thomas Åhrén
Utgivare: Luleå tekniska universitet
Utgivningsdatum: 2004
Diarienummer: TRV 2011/58769
ISSN: 1402-1528
Antal sidor: 25
Språk: Svenska
Kontaktperson: Per Olof Larsson Kråik, UHjbs


Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921