SAFT - Simulation of Atmosphere and air traFfic for a more silenT environment

Projekt:

CSA SAFT Simulering av Atmosfär och Flygtrafik för en Tystare omvärld

Sammanfattning:
SAFT - Simulering av Atmosfär och Flygtrafik för en Tystare omvärld - är namnet både på det projekt som redovisas i denna rapport och på det datorprogram som utvecklats inom projektet. Simuleringsplattformen SAFT inkluderar flera metoder för bullerkartering från flygtrafik, från en så kallade “integrerad metod”, i form av en ECAC Doc.29 implementering, över mer avancerade och potentiellt mer exakta simuleringsmetoder, inkluderande effekter för ljudutbredning i en “verklig” atmosfär från rörliga, frekvensberoende och direktiva ljudkällor.
Chalmers metoder för flygplansmodellering, framdrivnings prestanda och konceptuell design är kopplade till SAFT och medger forskningsstudier på hur ny teknologi och design val för flygplan och motorer påverkar ljudgenerering, och i förlängningen också mark-ljudkonturer för ny teknologi. Chalmers verktyg tillåter också fysikaliskt baserade simuleringar av flyplanstrajektorier som kan kopplas till SAFT för att användas olika inflygningsprocedurer och hur dessa påverkar CO2 och buller.
Rapporten har två huvudsakliga syften: 1. Redovisning av resultat från arbetet inom SAFT-projektet och 2. Erbjuda en introduktion och överblick för användare och utvecklare av SAFT-beräkningsprogram.
Den sista punkten, introduktion för användare/utvecklare har varit styrande i organisationen av texten, med resultatet att den röda tråden i dokumentet följer möjliga beräkningsvägar vid användning av SAFT.
Efter en kort bakgrund och introduktion, ges läsaren en orientering av den indata som krävs vid efter val av alternativ beräkningsväg , sen följer lite fylligare information om vad dessa beräkningsalternativ innehåller och därefter resultat från några beräkningsexempel och avslutningsvis slutsatser och en blick framåt.
I sin nuvarande version är SAFT-programmet ämnad för bullerkartering för individuella flyghändelser och körs via interaktiv inmatning av indata för varje fall. Möjliga beräkningar omfattar: nya ankomstrutter för existerande flygplanstyper och standard- procedurer, nya procedurer och (vertikala) flyg-profiler, bullerkonturer för dagens eller framtida flygplanstyper.
Eftersom SAFT-programmet kommer att fortsätta utvecklas i kommande projekt, har begränsningar och möjliga eller nödvändiga framtida uppdateringar och implementeringar noterats i rött (t.ex. som i: [NOTE: ...]) för att underlätta överblicken av dessa framtida insatser.
SAFT programmets arkitektur och design är utvecklad med avsikten att etablera en forskningsplattform som kombinerar följande egenskaper:
1. “State of the art” vetenskaplig och teknisk nivå
2. Enkelt att förstå och använda
3. Användbarhet – d.v.s. fylla luckor/brister hos dagens s.k. integrerade metoder såsom att erbjuda flygbullerkartering/kontutkurvor som bättre överensstämmer med verklig flygtrafik, rådande väder och dess variation – för såväl existerande trafiksituation, bananvändarmönster, flygplan, procedurer och flygvägar som för framtida d:o.


Länk till publikation i fulltext (pdf-fil, 7 908,9 kB. Öppnas i nytt fönster)

Författare: Mats Åbom, Tomas Grönstedt, Fatemeh Bahmani, Ulf Tengzelius & Ilkka Karasalo
Utgivare: KTH, Chalmers
Utgivningsdatum: 2019-08-30
Diarienummer: TRV 2016/92229
Antal sidor: 93
Språk: Engelska
Kontaktperson: Malin Styffe, US


Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921