Forskning och Innovation
Till Trafikverket.se
FoI
Ansökan
Projekt
Resultat
UTVÄRDERING AV UTRYMNINGSBELYSNING I VÄGTUNNLAR
Projekt:
Utvärdering av utrymningsbelysning i vägtunnlar
Sammanfattning:
I svenska vägtunnlars trafikutrymme ska det finnas
utrymningsbelysningsarmaturer i form av vägledande utrymningsljus. För
Trafikverkets vägtunnlar styrs utformningen av innehållet i SS-EN
16276:2013 om utrymningsbelysning i vägtunnlar. I denna standard
föreskrivs dock endast en minsta ljusstyrka (motsvarande 1 candela i alla
riktningar som de kan ses från en utrymmande person), vilket är ett mycket
lågt värde. Därtill föreskrivs ingen motsvarande nivå på minsta
belysningsstyrka.
I syfte att utvärdera huruvida den ljusstyrkenivå som föreskrivs för
utrymningsbelysningsarmaturer i vägtunnlar i SS-EN 16276:2013 kan
förväntas uppfylla sin funktion i en utrymningssituation har ett inledande FoI-
projekt genomförts. Målet med projektet har varit att:
1. Med utgångspunkt i det aktuella forskningsläget om människors
beteende i bränder beskriva den eller de funktioner som
utrymningsbelysning i vägtunnlar bör uppfylla vid en utrymning i
händelse av brand.
2. I ett mindre laboratorieförsök i en rökfylld miljö utvärdera
utformningen av olika utrymningsbelysningsarmaturer, bland annat
med avseende på ljusstyrka.
Slutsatsen baserat på den litteraturgenomgång och utvärdering som
genomförts inom ramen för projektet är att utrymningsbelysning i vägtunnlars
trafikutrymme, ofta benämnda vägledande utrymningsljus, bör uppfylla två
funktioner: 1) en orienterande funktion (för de utrymmande), och; 2) en
belysande funktion (av vägen till en utrymningsväg), i synnerhet i rökfyllda
miljöer och vid bortfall av ordinarie strömförsörjning. Baserat på den
genomförda utvärderingen kan det dock konstateras att de krav på ljusstyrka
som anges i SS-EN 16276:2013, i kombination med att inget krav ställs på
belysningsstyrka, inte är tillräckliga för att berörda
utrymningsbelysningsarmaturer ska kunna uppfylla ovan nämnda funktioner i
en utrymningssituation. Av den anledningen framstår det som angeläget att i
en fortsättningsstudie dels definiera explicita kravnivåer på ljus- och
belysningsstyrka, dels hur utformningen av armaturerna bör ske i
vägtunnelns trafikutrymme.
Ett första steg i ett arbete med att definiera explicita kravnivåer på ljus- och
belysningsstyrkor samt armaturutformning bedöms vara att samordna den
begreppsapparat som är kopplad till frågan. Det framstår som alldeles
nödvändigt att försöka ena både centrala nyckeltermer kring vad som
egentligen är utrymningsväg, säker plats, etcetera, liksom att definiera ljus-
och belysningstekniska termer som utrymningsbelysning och de delar som
tillsammans bygger upp hela utrymningsbelysningskonceptet. Att definiera
en sådan begreppsapparat har inte ingått i projektet, men ett förslag till en
möjlig väg framåt presenteras likväl som en bilaga till denna rapport.
Länk till publikation i fulltext
(
pdf-fil, 9 979,2 kB
. Öppnas i nytt fönster)
Författare:
Karl Fridolf, Håkan Frantzich
Utgivare:
WSP Environmental
Utgivningsdatum:
2017-12-20
Diarienummer:
TRV 2016/89532
Antal sidor:
82
Språk:
Svenska
Kontaktperson:
Henric Modig, IVtt5 och Petter Hafdell, UHtel
Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921