Development of the Prall-test method in a Nordic perspective

Projekt:

Vidareutveckling av Prall-metoden ur ett nordiskt perspektiv

Sammanfattning:
Huvudsyftet med detta projekt har varit att förbättra precisionen hos Prallmetoden, EN 12697-16, Metod A. Projektet har genomförts i ett Nordiskt perspektiv eftersom denna metod främst berör länder som har dubbdäckstrafik. En reviderad standard har tagits fram baserad på tidigare erfarenheter samt de resultat som framkommit inom detta projekt.
Många små förändringar och förtydliganden har utförts utöver de rena rättningar av text och figurer som redan var kända. Två jämförande provningar har genomförts med laboratorier i de nordiska länderna Sverige, Finland, Island och Norge.
Resultaten från den första jämförande provningen gav en variation inom laboratorier (repeterbarhet) på r = 20 % och variation mellan laboratorier (reproducerbarhet) på R = 26 %. Den andra jämförande provningen gav något bättre repeterbarhet (r = 15 %) men ungefär samma reproducerbarhet. För ett Prallvärde på 25 ger detta en variation på 4 respektive 7 enheter.


Länk till publikation i fulltext (pdf-fil, 1 553,4 kB. Öppnas i nytt fönster)

Författare: Kenneth Lind (Trafikverket), Leif Viman (VTI)
Utgivare: NordFoU
Utgivningsdatum: 2015-08-21
Diarienummer: TRV 2011/68441
Antal sidor: 43
Språk: Engelska
Kontaktperson: Kenneth Lind, IVtu4
Beställ från: www.nordfou.org

Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921