Smarta Lastbilsparkeringar

Projekt:

Smarta Lastbilsparkeringar

Sammanfattning:
Att skapa och tillgängliggöra information om lämpliga platser för smarta lastbilsparkeringar är ett sätt att styra tunga transporter till det mest lämpliga vägnätet. Detta blir allt viktigare då bristen på tillgänglig infrastruktur kommer skapa behov att prioritera och styra viktiga transporter. Här kan ett utpekat vägnät för godstransporter tillsammans med god tillgänglighet till rastanläggningar vara ett viktigt verktyg. Tjänsten smart lastbilsparkering skulle i det sammanhanget utgöra en viktig informationstjänst som bl.a. informerar förare om var säkra parkeringsplatser finns, möjliggöra bokning av dessa, samt guida de dit.
Det övergripande syftet med detta projekt var att identifiera och utvärdera olika lösningar för smarta lastbilsparkeringar i Sverige. Relevant information samlades in genom att ta del av tidigare studier i ämnet, forskningsartiklar, statistik och nyhetsartiklar osv. Detta informationsunderlag har sedan analyserats i olika etapper av projektet och slutligen lett till ett förslag på hur tjänsten smart lastbilsparkering bör se ut i Sverige.
I studien har ett antal deltjänster som bygger upp tjänsten i sin helhet beskrivits och definierats genom att ange vilken information som behövs för att skapa respektive deltjänst. De föreslagna deltjänsterna är statisk och dynamisk rastanläggningsinformation, reservering av parkeringsplats, guidning till rastanläggning samt säkerhetsövervakning av fordon och gods.
Hur tjänsten relateras till andra ITS-tjänster har studerats och genom att genomföra en synergianalys har förväntade synergieffekter mellan deltjänster för smarta lastbilsparkeringen och andra ITS-tjänster estimerats. Resultatet visade att kostnadsbesparingar kan göras tack vare att tjänsten smart lastbilsparkeringar till vissa delar använder samma information och har samma funktionalitet som andra ITS-tjänster. Därför bör ett fortsatt arbete ske kring att utveckla tjänsten i samverkan med andra tjänster som skapar ett effektivt transportsystem för godstransporter.
Inom projektet har det också studerats vilka nyttor som förväntas skapas i och med att tjänsten införs. Exempel på nyttor är minskade tidsbaserade och avståndsbaserade kostnader. Nyttoanalysen indikerar att den enskilt största nyttan för smarta lastbilsparkeringar i Sverige skulle vara att minska antalet olyckor som orsakas av trötthet. Denna nytta skulle främst kunna uppnås tack vare deltjänsten guidning till rastanläggning.
En riskanalys har också genomförts där ett antal komponenter av tjänsten med tillhörande indata och utdata identifierades som särskilt riskabla. En av dessa är sökfunktionen för lokalisering av rastanläggning. Den är en kritisk funktionalitet för systemet och samtidigt är indata och utdata känsliga för både användare och operatörer och därför måste de skyddas från obehörig åtkomst.
Vid godsnoder där lastbilstrafiken är tät finns ofta störst möjlighet att förbättra situationen för lastbilstrafiken. Därför är det rimligt att det i anslutning till dessa områden erbjuds en fullt utbyggd variant av tjänsten smart lastbilsparkering, som gör att exempelvis köande, olovlig parkering och stölder minskar. I glesbygdsområden kan tjänsten däremot implementeras i en billigare och mer avskalad variant, med mindre teknik och infrastruktur.
Grundförutsättningen för att få tjänsten smart lastbilsparkering på plats är att tillgängliggöra den information som deltjänsterna bygger på. Tillgängligheten för den information som behövs för att erbjuda tjänsten smart lastbilsparkering är i Sverige till stora delar tillräckligt god för att tjänsten kan börja implementeras. Fortsatt arbete på området bör därför fokusera på att sammanställa och vidareförmedla tillgänglig information på ett säkert sätt så att tjänsten stegvis kan utvecklas och implementeras i full skala.


Länk till publikation i fulltext (pdf-fil, 873,7 kB. Öppnas i nytt fönster)

Författare: Gideon Mbiydzenyuy (Blekinge Tekniska Högskola), Jan Persson (Blekinge Tekniska Högskola), Christian Udin (Sweco) och Ulf Troeng (Sweco)
Utgivare: Trafikverket
Utgivningsdatum: 2012
Diarienummer: TRV 2010/18223
Antal sidor: 32
Språk: Svenska
Kontaktperson: Arne Lindeberg, PLkvg


Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921