Forskning och Innovation
Till Trafikverket.se
FoI
Ansökan
Projekt
Resultat
Avslutat projekt
Benämning
Lågbullerbeläggning med stålslagg på E4 i Huskvarna
Utförare
Statens Väg- och Transportforskningsinstitut
Beskrivning
För bästa akustiska effekt och livslängd måste lågbullerbeläggningar av dränerande typ ha ett högt hålrum (helst omkring 25 %). Emellertid innebär ett högt hålrum att hållbarheten av beläggningen riskerar att bli sämre. Får att få tillräckligt bra hållbarhet för en dränbeläggning med höga hålrum måste beständighet vara hög, vilket ställer stora krav på ballast och bindemedel.
Ett alternativ som har visat sig lovande är att ersätta ballast av stenmaterial med stålslagg. Stålslaggen kan ge bättre vidhäftning mot bindemedlet och således ha en potentiellt bättre hållbarhet, särskilt för en så öppen textur som behövs för hög bullerreduktion. En annan fördel med stålslagg i detta sammanhang är att den förväntas vara relativt slitstark mot dubbdäcksslitage och därmed ge mindre alstring av smuts som kan täppa igen porerna i beläggningen.
Syftet med detta projekt är att anlägga en lämpligt lång och väl placerad teststräcka på E4, Huskvarna med hög andel av tung trafik. Ballasten ska utgöras av stålslagg och specialbindemedel. Den ska följas upp under några år genom studier av akustiska och tekniska egenskaper, både i fält och på laboratorium. Referenssträckan kommer att utgöras av en konventionell, lågbullrande beläggning.
Genomförandeperiod
den 16 januari 2015 till den 3 januari 2025
Publicerade resultat
Provvägsförsök på E4 Huskvarna med bullerreducerande asfaltbeläggning
Noise-reducing properties of pavements using steel slag as aggregate in asphalt mixes
Noise-reducing double-layer porous pavement with steel slag aggregate
Portfölj
Bygga
Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921