Målområde 8013



Benämning

Nya ekonomiska och administrativa sanktions- och belöningssystem för ökad transporteffektivitet och tillgänglighet

Kontaktperson

Stefan Grudemo, PLee

Beskrivning

Avgränsning
Detta område handlar om sanktions- och belöningssystem (styrmedel) kan utvecklas så de bättre stöder utveckling av transporteffektiv tillgänglighet för gods och personer.

Brister och utvecklingsbehov
Resultatet från utvecklingen inom satsningsområdet bidrar i huvudsak till följande strategiska mål:
- Utsläppen av koldioxid från vägtransporter ska 2010 ha stabiliserats på 1990 års nivå. År 2020 ska utsläppen ha minskat med 10 procent jämfört med 1990.

Genom att utveckla och förändra ekonomiska och administrativa sanktions- och belöningssystem (t.ex. ekonomiska styrmedel, administrativa regelverk och information) vill vi i ökad grad stötta transporteffektivitet och hållbar tillgänglighet. Systemen ska kunna användas i planeringens olika skeden för att påverka efterfrågan och utbud av transporttjänster och transportsystemets användning.

Det behövs ökad kunskap om vilka styrmedel som har bäst förmåga att minska trängsel – t.ex. genom prissättning av tillgång till vägnätet. Hur kan ett tåligt vägnät göras mer attraktivt för godstransporter/tungtrafik och hur kan ömtåliga miljöer skyddas bäst? Vilka möjligheter finns att koppla den fysiska planeringen till ekonomiska styrmedel som premierar en snål koldioxidbudget och för med sig minskad energianvändning inom transportsystemet?

Vägverket behöver utveckla kunskap om olika styrmedels effekter på miljö, trafiksäkerhet och tillgänglighet, bland annat som underlag för miljömålsarbetet och för att ha beredskap inför olika regeringsuppdrag.

Prioriterad utveckling 2010 - 2012
- Utveckling och demonstration av styrmedel, arbetssätt och beslutsstöd som visar på hur man kan minska bilresande i städerna, gynna kollektivtrafik, cykel- och gångtrafik genom en kreativ samhällsplanering där myndigheter, individer och företag bidrar till ett klimatneutralt transportsystem.
- Analys av ett förhållningssätt som innebär att hela vägnätet inte är tillgängligt för all slags trafik under hela dygnet utan kan styras till olika vägnät eller tidpunkter. (se även omr. 32).


Portföljen

Transporteffektivt samhälle med god tillgänglighet


Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921