Low carbon stations for low carbon cities – Final report 2015

Projekt:

Mistra Urban Futures

Sammanfattning:
1. svensk text
Våra stationssamhällen är viktiga för städers och regioners utveckling. En utveckling av dessa samhällen kan möjliggöra en transportsnål samhällsplanering, hållbar ekonomisk utveckling och en attraktiv region. Att förtäta i stationsnära lägen är en gemensam utmaning för många aktörer och intressenter. Mistra Urban Futures driver tillsammans med en rad partners, även Trafikverket, ett projekt om urbana stationssamhällen. Projektet vill öka kunskapen om det komplexa i stationsnära planering och skapa förutsättningar för utveckling av stationssamhällen. Projektet fokuserar på att vitalisera och stötta planeringsprocesser i kommuner för att kunna bygga transporteffektiva region med attraktiva och täta stationssamhällen.

Flera delprojekt genomförs för att öka kunskapen och Low carbon stations for low carbon cities är ett delprojekt. Mistra Urban Futures anser att utformningen av kollektivtrafiknoder är en viktig parameter för att öka resandet med kollektivtrafiken och minska utsläppen av koldioxid. Utformningen av stationslägen är en globalt viktig fråga och detta projekt kan tillföra viktig kunskap till plattformarna inom Mistra Urban Futures.
Trafikverket har finansierat det europeiska forskarteamet YDF för arbetet med "Low carbon stations for low carbon cities" - en forskning om stationsområden och hur man genom en effektivare utformning och planering av flöden för resor och transporter kan minska koldioxidutsläppen. Syftet med forskningen har varit att få fram generella rekommendationer som kan användas vid utformning av stationsområden och dess flöden.

Med syfte att få underlag för en generaliserbar kunskap med rekommendationer som kan användas i alla länder, har YDF undersökt och jämfört stationsområdens utformning, funktioner och möjligheter i flera världsdelars städer. I Sverige har YDF undersökt stationsområdena i Stockholm, Malmö och Göteborg. Projektets ena rapportdel innehåller övergripande frågeställningar om energieffektivitet kopplat till resor, transporter och design för hållbarhet i storstadsregioner utifrån ett stationsperspektiv. Projektets andra rapportdel innehåller konkreta råd och rekommendationer om metoder och utformning med användbar kunskap som efterfrågas allt mer.

Anne Leemans, generalsekreterare i stiftelsen YDF: ” Som medborgare och formgivare känner vi ansvar att göra vad vi kan för att mildra klimatförändringarna. Vi började forska ur resenärsperspektivet och kopplingen mellan upplevd säkerhet och design av urbana transporter och utvecklade en metod för att förbättra den upplevda tryggheten i och omkring stationerna. Det har visat sig vara viktigt att inte bara öka antalet passagerare och användare av stationen men också för att öka detaljhandeln på stationen. Hur kan vi påverka kollektivtrafikens attraktion hos resenärerna? Hur kan vi öka tilliten för kollektivtrafiken? Nästa fråga var, med tanke på behovet av tillgänglighet, lokalisering och minskad klimatpåverkan, hur kan vi bidra till en bättre integrering av stationer i stadens urbana struktur i olika delar av världen.”

2. English
The future role of station communities is crucial for urban and regional development. A development of these communities can enable a transport-efficient urban planning, a sustainable economic development and an attractive region. Densifying station neighborhoods is a common challenge for many actors and stakeholders. Mistra Urban Futures are therefore along with several partners, Swedish Transport Administration is one of them, in the process of developing a project about urban station communities. The project will increase knowledge about the complexity in planning station near locations and create conditions for development of station communities. The project focuses on revitalizing and supporting municipalities regular planning processes to stimulate the building of an efficient transport region with attractive and dense station communities.

Mistra Urban Futures think that the design of public transport nodes is an important parameter to increase travel by public transport and reduce emissions of carbon dioxide. The design of the station locations is a globally important issue and the project can bring important knowledge to the platforms in Mistra Urban Futures. The Swedish Transport Administration has funded the European research team YDF for the work of the "Low Carbon station for low carbon cities" - a research of station areas and how, through effective design and planning of flows for travel and transport can reduce carbon emissions.

Purpose of the research has been to develop general recommendations that can be used in the design of the station areas and its flows. To get a basis for a generalizable knowledge with recommendations that can be used in all countries, has YDF examined and compared station areas design, features and capabilities in several continents cities. In Sweden has the station areas in Stockholm, Malmö and Gothenburg been examined.
The first part of the project’s report contains general questions about the energy efficiency linked to the travel, transportation and design for sustainability in metropolitan regions from a station perspective. The project's second part of the report contains advice and recommendations on methods, the design of useful knowledge that are increasingly in demand.
Anne Leemans , Secretary General of the Foundation YDF: “As citizens and design professionals we moreover feel we have an obligation to undertake what is within our power and capacity to help mitigate climate change. We started doing research from the perspective of passengers on the link between perceived security and design of urban public transport stations and developed a methodology to improve perceived security in and around stations. It has proved to be important not only to increase the number of passengers and users of the station but also to boost the turn-over of retailers in the station. How can we positively influence the attraction of public transport to passenger? How can we make sure more people trust public transport? The next question was, considering the need for accessible mobility is location and climate independant, how can we contribute to a better integration of stations in the urban tissue both in the global South and North.”


Länk till publikation i fulltext (pdf-fil, 2 310,9 kB. Öppnas i nytt fönster)

Författare: Anne Leemans, João Cruz, Glenn Frommer, Milena Ivkovic
Utgivare: Yellow design Foundation
Utgivningsdatum: 2015-09-01
Diarienummer: TRV 2013/47328
Antal sidor: 75
Språk: Engelska
Kontaktperson: Alice Dahlstrand, PLkvp


Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921