Spårväxlar : felutfall och underhållsinsatser

Projekt:

JVTC

Sammanfattning:
Spårväxlar utgör en mycket vital del av järnvägsnätet. En förstudie har gjorts i syfte att se om den informations som finns lagrad om spårväxlar i olika databaser kan nyttjas för att få fram trender för nedbrytning, förbättra underhållet av spårväxlar, finna underlag för att förbättra konstruktionen, minska funktionsstörningar och besiktningsanmärkningar.
Informationen som finns räcker för att göra en analys, men krav måste ställas på att förbättra dokumentation och uppföljning. I analysen framkommer att 12% av växlar av typ 1:9 och 1:15 tillsammans har 24% av besiktningsanmärkninganrna och 33% av funktionstörningarna. En djupare analys av just dessa växlar bör kunna ge en förståelse för ett flertal faktorer som anses vara viktiga i sammanhanget. Ett allmänt samband mellan besiktningsanmärkningar och funktionsstörningar diskuteras i rapporten.

I rapporten framkommer en del förbättringsområden:
Trender för nedbrytning är svåra att bygga med dagens underlag. Man bör återrapportera mätvärden även innan larmgränser uppnås Olika datasystem för återrapportering kan inte enkelt samköras, på grund av att beteckningar på växlar skiljer sig mellan systemen Nya konstruktionslösningar för TKK, omläggningsanordning och växelvärme är ytterst befogade och kommer, när de införs, drastiskt kunna minska antalet funktionsstörningar Funktionsstörningarna kan minskas genom systematiskt arbete och översyn av rutiner Besiktningsanmärkningar åtgärdas ibland inte förrän långt senare vilket genererar återkommande anmärkningar på samma fel. Det faktiska antalet nya besiktningsanmärkningarna är antagligen 10 % lägre än vad som syns i statistiken. Exempel på viktiga faktorer är: Geometri Underhållsinsatser Trafikbelastning Banunderbyggnad Det har dock visat sig svårt att använda enskilda faktorer till att studera hela materialet eftersom många växlar inte ger funktionsstörningar och därmed blir medelvärden rätt så lika.
Stor energi har använts för att sammanställa ett representativt urval av växlar.


Författare: Arne Nissen
Utgivare: Luleå tekniska universitet
Utgivningsdatum: 2002
Diarienummer: TRV 2011/58769
ISSN: 1402-1536
Språk: Svenska
Kontaktperson: Per Olof Larsson Kråik, UHjbs


Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921