Samordnet / Felles drift av järnvägen Kiruna - Narvik

Projekt:

JVTC

Sammanfattning:
Ofotenbanen är cirka 40 km lång och är en av Norges mest belastade banor. Då Ofotenbanen är geografiskt isolerad ur ett norskt järnvägsperspektiv medför detta att den, trots sin korta längd, fram till dags dato behöver både en egen förvaltnings- och produktionsorganisation.
Vid jämförelser med andra bansträckor i Norge leder detta till relativt höga totalkostnader räknat per kilometer bana. En bidragande orsak till detta är att de fasta kostnaderna måste fördelas på relativt få bankilometer. En opartisk undersökning om möjligheterna att samordna eller eventuellt köra gemensam drift på sträckan Kiruna-Riksgränsen har därför utförts av JvtC (Järnvägstekniskt Centrum) på uppdrag av Jernbaneverket (JBV) i Narvik.

Analysen visar på likheter i organisationsstruktur (beställar- och utförarorganisation). Beträffande kostnadsbilden har konstaterats att JBV avsätter ca 12% av total budget till förvaltning (overhead-kostnader), medan motsvarande andel på svensk sida uppgår till mindre än 1%. Detta beror på att JBV måste fördela ut dessa kostnader på färre kilometer järnväg än Banverket (BV). Ytterligare bidragande faktor är att samtliga infrastrukturella kostnader på norsk sida belastar/betalas via förvaltarorganisa-tionens budget, vilket inte är fallet för svenskt vidkommande. Exempel på sådana är kostnader för järnvägsrelaterade lokaler som inte används direkt av förvaltningsorganisationen (stationsbyggnader, trafikledningscentralen m.m.).

Analys av banrelaterade kostnader visar att de aktiviteter som genomförs i spår genererar likartade kostnader per spårmeter, om än något lägre på norsk sida. På svensk sida finns mer pengar inom budgetramen för preventivt underhåll.

För att göra banan mer konkurrenskraftig t.ex genom att kunna pressa vidmakthållandekostnaderna så att det t.ex kan bli möjligt att sänka banavgifter är det viktigt att se över möjligheterna att minska kostnaderna. Eftersom samordning eller gemensam drift med Jernbaneverket i övrigt är starkt begränsat bör möjligheten att samordna verksamheten med den järnväg som ansluter till Ofotenbanan, dvs Malmbanan utredas djupare. Förslag på ett antal arbetsuppgifter möjliga att samordna eller köra i gemensam drift finns uppräknade i kapitel 6.


Författare: Thomas Åhrén ; Ulla Espling
Utgivare: Järnvägstekniskt forskningscentrum, Luleå tekniska universitet
Utgivningsdatum: 2003
Diarienummer: TRV 2011/58769
ISSN: 1402-1536
Språk: Svenska
Kontaktperson: Per Olof Larsson Kråik, UHjbs


Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921