EMC undersökning i Kiruna 2003-06-23--27

Projekt:

JVTC

Sammanfattning:
Många tågförseningar förorsakas av elektromagnetiska störningar t.ex. åsknedslag och signaler som slår om till rött av okänd anledning. Med detta som grund enades arbetsgrupp TURSAM (Tillämpat underhåll i samverkan) på rekommendation av Banverket Projektering Luleå kontoret, om att anlita EMCES Sten Benda att försöka identifiera bakomliggande orsak till dessa störningar. Sten Benda utförde tillsammans med Banverket Norra Banregionen, personal från EISLAB (LTU) underökningar och mätningar på anläggningar:
Syfte var att hitta de bakomliggande orsakerna till elektromagnetiska störningar i järnvägsmiljö.
Målsättning för den här undersökningen är att fastställa om elektromagnetiska störningar kan orsaka problem som kan påverka järnvägsdrift.
Sten Bendas undersökning och rapport visar på ett antal allvarliga fel bl.a. Grundläggande fel i överordnade föreskrifter, missförstånd angående hur skärmning av elektromagnetiska fält skall utföras vilket medför att nya anläggningar byggs och monteras så att EMC-skyddet helt förstörs. Felaktig terminologi användes, bl a förväxlas begreppen låg-ohmig och låg-impediv. Stora dyra kurar (30 tkr/st) för skärmning perforeras med hål, med rätt installation kan billigare kurar (5 tkr/st) användas. Slutbesiktningen släpper igenom för många byggfel och dokumentationen i anläggningarna stämmer inte överens med verkligt montage. Elsäkerheten bevakas inte.


Författare: Sten Benda
Utgivare: Järnvägstekniskt forskningscentrum, Luleå tekniska universitet
Utgivningsdatum: 2004
Diarienummer: TRV 2011/58769
ISSN: 1402-1536
Språk: Svenska
Kontaktperson: Per Olof Larsson Kråik, UHjbs


Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921