Utvärdering av införande av mätteknik för tillståndskontroll på järnvägsfordon

Projekt:

JVTC

Sammanfattning:
MTAB har som målsättning att vara en av världens effektivaste malmbanor och på så sätt bidra till LKAB:s långsiktiga överlevnad. Under 2003 utfördes en "bench-marking" med malmbanorna i Australien, Brasilien och Sydafrika. Denna visade på att det finns ett "gap" till de bästa malmbanorna. Ett av dessa "gap" gäller underhållskostnaderna på malmvagnar. MTAB som har utvecklat underhållet från ett tidigare kalenderstyrt underhåll till ett km-styrt underhåll, med fasta intervall för översyner och större revisioner baserat på ett transpondersystem kallat för ATI, vill nu undersöka möjligheten till att övergå till ett tillståndsbaserat underhåll för befintliga och kommande nya malmvagnar.
Detta projekt har tittat på möjligheten att övergå till ett tillståndsbaserat underhåll utifrån den komponent som står för ca 50 % av underhållskostnaden nämligen vagnshjulen. Därför har tre system för att kunna mäta tillståndet på malmvagnshjul utvärderats. De tre systemen är:
Attackvinkel och positions mätning med laser/kamera teknik Spårkrafts mätningar med töjningsgivare Hjulprofilmätning med laser/kamera teknik
Systemen mäter olika parametrar på vagnarna som dock har bäring på slitaget av hjul. Två av systemen har utvärderats genom att jämföra uppmätta parametrar med varandra samt med de underhållsdata som finns att hämta i MTAB:s underhålls system MAXIMO. Det tredje systemet har utprovats på prototypnivå, men ett antal varianter av systemet tillhandahålls från ett flertal kommersiella aktörer på marknaden..... (forts.)


Författare: Robert Lagnebäck
Utgivare: Luleå tekniska universitet
Utgivningsdatum: 2005
Diarienummer: TRV 2011/58769
ISSN: 1402-1536
Språk: Engelska
Kontaktperson: Per Olof Larsson Kråik, UHjbs


Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921