Smörjning av hjul och räls med fordonsinstallerat smörjsystem

Projekt:

JVTC

Sammanfattning:
Nötningen av räl och hjul uppstår i kontakytan mellan räl och hjul. Den är störst i kurvor i kontaktytan mellan räl och hjul. De faktorer som påverkar nötningen är bland annat kurvradie, trafikbelastning i Mbton, STAX, fordonshastigheter, rälsmaterial, fordonstyp, rälsstatus, hjulstatus, antalet axelpassager och friktionen mellan räls - hjul.
Normalt nöts rälsens yttersträng i kurvor och motsvarande hjulringar ned kraftigast. För att minska slitage på hjul och räls tillsätts smörjmedel. Man skiljer på två olika principer när det gäller smörjning: Flange wear (smörjmedel appliceras på lokens hjulflänsar) Friction management (smörjmedel appliceras på rälshuvudet Top of Rail) Genom att applicera smörjmedel på rälshuvudena i kurvor minskar slitaget på rälsmaterialet. Detta görs i Sverige med fasta Clicomaticutrustningar som är i drift under vår - höst i norra Sverige och hela Sverige i södra delarna av landet. Ingen smörjning sker vintertid.
SJ och Green Cargo har lokinstallerade system för smörjning direkt på rälshuvudet i syfte att minska slitaget på efterföljande vagnshjul. Syftet med denna förstudie är att: Översiktligt beskriva befintliga fordonsmonterade system för smörjning av räls och hjulflänsar Kartlägga behovet i Sverige avseende smörjning från lok. Kortfattat beskriva vilka leverantörers smörjsystem som kan uppnå kraven som finns i Sverige avseende kurvradier, vinterförhållanden och STAX. Prisbilder på loksmörjningssystem Styrning av rälssmörjapparater. Förstudien visar att det är tekniskt, underhållsmässigt och ekonomiskt motiverat att använda smörjapparater som är monterade på lok för att minska sidoslitaget i kurvor och samtidigt ge minskat hjulslitage på lok och vagnar.
Som ett led i målsättningen att effektivisera smörjningen av hjul och räls bör en fordonsmonterad smörjutrustning provas. Ett på marknaden etablerat system bör testas med dokumenterad erfarenhet från kallt klimat och tunga transporter typ norra USA eller Kanada. Smörjmedlet bör antingen appliceras som Top of Rail alltså på rälshuvudet eller direkt på lokets flänsar. Smörjutrustning bör installeras dels på det första drivande loket dels på det sista multipelkopplade lokets bakre del för smörjning av efterföljande vagnshjul enligt bild 3. Systemet ska kunna avläsa när kurva uppträder samt kurvans radie, lämpligast via inbyggda sensorer. Olika smörjmedel bör testas för att klara kraven avseende risken för glidning, miljökrav, friktion mellan hjul och räls i kurvor och funktion i kallt klimat samt appliceras utan problem med igenstoppning av munstycken.
Följande två leverantörer bör studeras närmare före val av testutrustning:
Friction Management Services system TrackGlide - Top of Rail Willy Vogel AG system för hjulflänssmörjning.
Eftersom det finns flera intressanta leverantörer för hjulflänssmörjning kan inbjudan gå till ytterligare någon eller några. Utifrån en närmare analys där såväl applikation på lok, kostnad för utrustning, styrning, service, förutsättningarna för körning vintertid, dokumenterade smörjeffekter mm väljs en leverantör ut.
Installation av testutrustning bör göras på ett av MTAB:s IORE-lok


Författare: Sture Åberg
Utgivare: Järnvägstekniskt forskningscentrum, Luleå tekniska universitet
Utgivningsdatum: 2005
Diarienummer: TRV 2011/58769
ISSN: 1402-1536
Språk: Svenska
Kontaktperson: Per Olof Larsson Kråik, UHjbs


Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921