Underhållsekonomiska effekter av stax 25 ton på sträckan Kil - Öxnared

Projekt:

JVTC

Sammanfattning:
Flera operatörer ansöker hos Banverket om att få köra med högre axellast än stax 22,5 ton. Det gäller då godstransporter där man kan vinna både frakttid och ekonomi genom att lasta tågen tyngre. För att kunna bemöta dessa ansökningar genomför Banverket successivt utredningar på olika bandelar i Sverige. Det primära är först att säkerhetsmässigt bedöma om banan och dess anläggningskomponenter såsom ex broar tål en ökad axellast. Därefter behöver man också bedöma vilken förändrad underhållskostand en tillståndsgivning kan medföra.
För att utreda sådan ekonomiska konsekvenser för spårets nedbrytning har Banverket, Västra Banregionen, beställt en utredning baserad på nedbrytnings- och simuleringsmodellen DeCoTrack. Arbetet har genomförts av JvtC och Damill AB i Luleå. Denna rapport redovisar resultatet av utredningen som gäller bdl 637 mellan orterna Kil-Öxnared.

På bandelen fraktas årligen ca 6 Mbrt gods medan ca 0,7 Mbrt härrör från persontrafiken. Den årliga totala underhållskostnaden är ca 14 Mkr. Vid simulering av trafikens spårpåverkan visar arbetet att persontrafiken idag genererar ca 8,4 % (+380 kkr/år) av de direkt trafikberoende kostnaderna på 4,72 Mkr. Om all godstrafik överförs från stax 22,5 ton med sth 100 km/h till stax 25 ton med sth 80 km/h skulle ökningen av den totala underhållskostnaden bli ca +4,2% (+590 kkr/år). Tillät man sth 100 km/h skulle konsekvensen istället bli +5,6% (+790 kkr/är).

Bandelens goda spårläge (medelhöjdläge på ca 0,9 mm) bidrar till att dämpa de negativa effekterna av högre hastigheter.


Författare: Dan Larsson
Utgivare: Järnvägstekniskt forskningscentrum, Luleå tekniska universitet
Utgivningsdatum: 2007
Diarienummer: TRV 2011/58769
ISSN: 1402-1536
Språk: Svenska
Kontaktperson: Per Olof Larsson Kråik, UHjbs


Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921