Åtgärds- och effektmodell för effektivare underhåll av järnvägar

Projekt:

JVTC

Sammanfattning:
Järnvägar är stora kapitalintensiva system bestående av både elektriska och mekaniska delsystem, och följaktligen är dess drift och underhåll omfattande med många intressenter inblandade. Järnvägar och infrastrukturförvaltare utgörs av tekniska och organisatoriska nivåer, mao.: system-, delsystem- och komponentnivå, samt strategisk, taktisk och operativ nivå. Syftet med detta projekt är att ta fram en metod för att underlätta utveckling av system för att mäta och övervaka tillförlitlighet i järnvägar. Modellen ska integrera både tekniska och organisatoriska perspektiv, vertikalt såväl som lateralt. Detta omfattar åtskilliga mål, hundratals indikatorer och parametrar, datainsamling och aggregering av data.

Arbetet som har genomförts är enligt följande:
• Övergripande kartläggning av Trafikverkets drift och underhåll av järnvägar, genom intervjuer och litteraturstudie (Avsnitt 4.1).
• Indikatorer och parametrar för mätning av tillförlitlighet inom järnvägar har kartlagts och jämförts med SS-EN 15341:2007, ’Nyckelprestations-indikatorer’, för att fungera som referens. Ungefär 120 indikatorer och parametrar har identifierats, varav 11 är likartade med nyckeltal i SS-EN 15341 (Avsnitt 4.2 och Bilaga A).
• En åtgärds- och effektmodell har tagits fram för att underlätta utveckling och kontinuerlig förbättring av system för att mäta och övervaka tillförlitlighet i järnvägar. Modellen grundar sig på cykeln planera-genomföra-utvärdera-förbättra med betoning på huvudfaktorerna för strategisk planering. En fallstudie på Malmbanan, har gjorts för att verifiera och demonstrera metoden (Avsnitt 4.3).
• Inom fallstudien utvecklades ett drift- och underhållsindex baserat på funktionsfel och tågförseningar med lika viktning (Avsnitt 4.3).
• Index för drift och underhåll utvecklades vidare som en fortsättning på fallstudien för att även inkludera underhållstider, samt lika viktning, beroendeviktning och viktning från expertomdöme, mao. kvantitativ och kvalitative viktning (Avsnitt 4.4).
• Inverkan av kallt klimat på funktionsavbrott i järnvägar har studerats i en annan fallstudie på Malmbanan och Kust-till-kust-banan (Avsnitt 4.5).
• En programvara för tillförlitlighet, dvs. RAMS-analys (funktionssäkerhet, driftsäkerhet/ tillgänglighet, underhållsmässighet och säkerhet/underhållssäkerhet), för järnvägar har utvecklats för att demonstrera kostnadseffektiva analyser, datapresentation och simulering (Avsnitt 4.6 och Bilaga B).
• Som en förstudie har underhållstid i spår mellan tåglägen simulerats med avseende på den faktiska tiden för underhåll som funktion av kapacitetsnyttjande, uppställnings-/uppröjningstid och erfordrad aktiv tid för reparation (Avsnitt 4.7).


Länk till publikation i fulltext (pdf-fil, 1 111,8 kB. Öppnas i nytt fönster)

Författare: Christer Stenström ; Aditya Parida
Utgivare: Luleå tekniska universitet
Utgivningsdatum: 2013-09
Diarienummer: TRV 2011/58769
ISBN: 978-91-7439-720-8
ISSN: 1402-1528
Antal sidor: 82
Språk: Svenska
Kontaktperson: Per Olof Larsson Kråik, UHjbs


Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921