Avslutat projekt

Benämning

Funktion av dragna pålar i lösa kohesionsjordar för långtidslast

Utförare

Chalmers tekniska högskola

Beskrivning

Projektbeskrivning (sammanfattning)
Utförande av stora undermarksprojekt vid stora jorddjup kräver att konstruktioner förankras för att förhindra upplyft genom avschaktning och hydrauliska lyftkrafter. Tidigare erfarenhet i Skandinavien berör främst temporära dragbelastade pålar. Hur sådana pålar uppträder i lösa leror vid långtidsbelastning är således inte känt. Syftet med projektet är att ge underlag för projektering av dragbelastade pålar för att förankra undermarkskonstruktioner i lösa jordar i Skandinavisk geologi. Dragbelastade kohesionspålars funktion vid långtidsbelastning utreds lämpligast i form av ett forsknings/utvecklingsprojekt, vilket omfattar såväl litteraturgenomgång, teoriutveckling och laboratorieförsök som fältförsök och analys En litteraturgenomgång bör ge en god uppfattning om olika dimensioneringsfilosofier som är förhärskande idag men i annan geologi. I laboratorium kan försök utföras i modellskala för en kvalitativ studie. Resultaten kan jämföras med fullskaleförsök i fält. Analys av dragbelastade pålar bör ske både med analytiska metoder och numerisk modellering. Projektet planeras som ett doktorandprojekt fram till en licentiatexamen. Fältförsöken utförs i samarbete med en pålentreprenör. Projektet är planerat att utföras i nära samarbete med det planerade järnvägsprojektet Västlänken i Göteborg.
(Från ansökan Geoinfra - Formas 2012-1913)


Genomförandeperiod

den 12 december 2012 till den 31 december 2015


Portfölj

Ett energieffektivt transportsystem

Trafikverket, Postadress: 781 89 Borlänge, Telefon: 0771-921 921